ایران

نیویورک تایمز: انفجار در نطنز، برنامه اتمی ایران را تا دو سال به تاخیر می‌اندازد

نیویورک تایمز طی گزارشی در مورد انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز نوشت که این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر خواهد انداخت.

این گزارش که روز جمعه ۲۰ تیر منتشر شده است، می‌گوید تصاویر جدید ماهواره‌ای از محل انفجار نشان می‌دهد که حجم تخریب به مراتب بیشتر از آن‌ بوده است که هفته گذشته به نظر می‌رسید.

این روزنامه آمریکایی سپس اظهارات دو مقام امنیتی را بازتاب داده که به ارزیابی‌های جدید دولت‌های ایالات متحده و اسرائیل از این رخداد اشاره دارد و ادعا می‌کند، که چیزی در حدود دو سال طول می‌کشد تا ایران برنامه هسته‌ای خود را به نقطه‌ای برساند که پیش از این انفجار بود.

نتیجه یک تحقیق تایید شده نیز نشان می‌دهد که بیش از یک سال زمان لازم است تا ایران ظرفیت پیشین خود برای تولید سانتریفیوژ را بازیابد.

ایران تایید کرده که روز دوازدهم تیر ماه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز انفجاری رخ داده اما درباره علت آن تا هنوز توضیحی نداده است.

به گفته رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، «سناریوهای مختلف» درباره حادثه نطنز در حال بررسی است و «نتایج قطعی» این بررسی‌ها به زودی اعلام می‌شود. قبل از او نیز شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده بود که علت حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز مشخص شده است، اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا دراین‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

دکمه بازگشت به بالا