ایران

حمایت همزمان خبرگزاری فارس و سخنگوی شورای نگهبان از قرار داد ۲۵ ساله با چین

سخنگوی شورای نگهبان برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین را «خوب» نامید و گفت که باید از این سند «حمایت» شود.

عباسعلی کدخدایی که روز شنبه، ۲۱ تیر، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، انتقادها از این سند را «موضع دشمنان» معرفی کرد که به گفته وی، «نشان می‌دهد جمهوری اسلامی راه را درست رفته است».

او در عین حال اضافه کرد که این سند همکاری نیز همچون دیگر موافقت‌نامه‌ها و قرارداد‌های بین‌المللی، باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود.

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان پس از انتقادهای شدید کاربران فضای مجازی، محمود احمدی‌نژاد و نیز شاهزاده رضا پهلوی درباره این سند بیان می‌شود.

آقای پهلوی قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین را «ننگین» توصیف کرد و نتیجه آن را «تاراج» منابع طبیعی کشور و «پذیرش ارتش بیگانه» در خاک کشور دانست.

در پی واکنش منفی افکار عمومی، غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران در روزهای اخیر وعده داد که «جزئیات» سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را «به طور کامل برای مردم بیان کند».

دولت حسن روحانی هفته گذشته اعلام کرد که پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» تصویب شده، ولی هنوز جزئیاتی از آن را منتشر نکرده است.

همزمان خبرگزاری حکومتی فارس نیز با دفاع از این سند پرداخته و مخالفان آنرا ضد انقلاب توصیف کرده است.

این خبرگزاری همچنین اذعان داشته که سنگ بنای این قرار داد را که منتقدان آنرا ترکمنچای جدید خوانده اند، در دیدار رئیس جمهوری چین و رهبری جمهوری اسلامی پی ریزی شده است.

دکمه بازگشت به بالا