خاورمیانه

نتایج یک نظرسنجی: مردم اردن مسائل داخلی را از هر موضوع مربوط به سیاست خارجی مهم تر می دانند

یک نظرسنجی کم سابقه از افکار عمومی اردن که یک شرکت منطقه ای آن را تهیه کرده نشان می دهد که شهروندان نسبت به برنامه «بنیامین نتانیاهو» برای انضمام کرانه باختری به شدت نگران هستند.

براساس این نظرسنجی، ۶۸ درصد شرکت کنندگان معتقدند که باید نسبت به «تمایل برخی اسرائیلی ها و امریکایی ها درباره تبدیل اردن به جایگزینی برای کشور فلسطین» نگران بود.

نکته عجیب در این نظرسنجی این است که پاسخ ها در مناطق مرکزی که اکثریتشان ریشه فلسطینی دارند و منطقه جنوبی که اکثریتشان اهالی کرانه شرقی رود اردن هستند تفاوت چندانی ندارد و همه این نگرانی را دارند.

درمورد طرح صلح دونالد ترامپ به طور خاص فقط ۵ درصد از فلسطینی ها نظری «تا حدودی مثبت» دارند؛ اما با این وجود ۴۴ درصد از آنها معتفدند که باید کشورشان روابط دوستانه خود با امریکا را کماکان حفظ کند.

حدود ۱۰ درصد مردم اردن نگاه مثبتی به دولتی که اخیرا در اسرائیل شکل گرفته دارند یا معتقدند که خوب است روابط مالی یا ورزشی با اسرائیل حفظ شود.

یک موضوع غافلگیرکننده دیگر آن است که یک سوم اردنی‎ها معتقدند که مسئولیت ادامه نزاع به یک اندازه متوجه فلسطینیان و اسرائیلیان است و ۳۸ درصد آنها معتقدند که امریکا باید هر دو طرف را برای راه حل دو کشوری و متوقف کردن نزاع تحت فشار قرار دهد.

نزاع اسرائیل- فلسطین تنها دغدغه مردم ارد نیست؛ زیرا اکثریت اردنی ها معتقدند که مسائل دیگری باید در اولویت های امریکا قرار گیرد، از جمله تلاش برای محدود کردن نفوذ و فعالیت های ایران (۲۵ درصد)، حمایت از ملت سوریه دربرابر حملات (۱۹ درصد)، رسیدن به راه حل دیپلماتیک برای جنگ در لیبی و یمن (۱۰ درصد)،

اما باز هم با وجود همه اینها، آنچه این نظر سنجی میگوید این است که ۸۵  درصد از شهروندان اردنی معتقدند « در وضعیت کنونی، اصلاحات سیاسی و اقتصادی داخلی مهم تر از هر موضوع مربوط به سیاست خارجی» است.

دکمه بازگشت به بالا