اقتصادی

نوسان در بازار دلار؛ احمدی‌نژاد از ورود پالت‌های دلار به فرودگاه خمینی خبر داد

در حالی که قیمت دلار طی دو روز گذشته به کانال ۲۳ هزار تومان نزدیک شده بود، محمود احمدی‌‌نژاد از طریق توییتر دولت بهار؛ از ورود پالت‌های دلار به فرودگاه خمینی تهران خبر داده است. قیمت دلار همچنان دچار نوسان است و به سمت کانال ۲۲ هزار تومان تمایل دارد.

چند ساعت قبل از این تحولات؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به افزایش قیمت دلار در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که برخی منابع ارزی بانک مرکزی ایران آزاد شده است.

طی سال‌های اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران حجم بالایی از منابع ارزی ایران که از محل صادرات نفت خام و دیگر محصولات کشور حاصل شده بود، امکان انتقال به ایران را پیدا نکرده‌اند.

بر اساس حساب‌های رسمی دولت و مقایسه آن با منابع درآمدی رسمی ایران؛ طی سال‌های اخیر، سرنوشت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران نامشخص است. این منابع ارزی در بانک‌های کره جنوبی، هند، ژاپن و چین مسدود شده است.

بانک‌های چینی با ۲۲ میلیارد دلار بیشترین سهم از منابع ارزی دور از دسترس ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

روشن نیست که پالت‌های دلار از کدام مبدأ با هواپیما به مقصد فرودگاه خمینی تهران وارد شده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها، ورود پالت‌های دلار به فرودگاه خمینی تهران را «با قرارداد محرمانه ۲۵ ساله‌ی ایران و چین» مرتبط دانسته‌اند.

گفتنی‌ست: در آشفته‌بازار کنونی؛ حجم نقدینگی از ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. این چشم‌انداز تیره سبب شده برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در ایران نسبت به «ونزوئلایی» شدن کشور هشدار بدهند.

دکمه بازگشت به بالا