حقوق بشرخاورمیانه

ترور هشام الهاشمی، تحلیلگر و منتقد سرسخت دخالت و نفوذ ایران در عراق

رسانه‌های عراقی ویدیویی منتشر کرده‌اند که در آن یک مرد مسلح، پس از نزدیک شدن به خودروی هشام الهاشمی، این تحلیلگر ۴۷ ساله عراقی را به قتل می‌رساند.

هشام الهاشمی به عنوان “منتقد سرسخت” دخالت و نفوذ ایران در عراق شناخته می‌شد. همچنین او بارها وابستگی گروه‌های عراقی به ایران را مورد انتقاد قرار داده بود.

هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این واقعه را نپذیرفته است اما مقام‌های دولت عراق این سوءقصد را قتل هدفمند (ترور) توصیف کرده‌اند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، گروه‌های بیرون قانون را سرزنش کرده است. او گفته: قاتلانِ او را تعقیب و مجازات خواهند کرد و برای لحظه‌ای هم اجازه نخواهند داد که سوءقصد و ترور به عراق باز گردد.

آمریکا از دولت عراق خواست مسئولان قتل را به عدالت بسپارد

جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق هم قتل این تحلیلگر سرشناس را محکوم کرده است.

استفان هیکی، سفیر بریتانیا در عراق هم با ابراز تاسف عمیق گفته عراق “متفکری شجاع” را از دست داد.

هرچند سفارت ایران در بغداد با انتشار بیانیه‌ای؛ هدف از ترور آقای الهاشمی را “تفرقه انداختن” خوانده است، اما گزارش رسانه‌ها و منابع نزدیک به خانواده این تحلیلگر عراقی، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را به طراحی و انجام این ترور متهم کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته: او از سوی برخی گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران تهدید شده بود.

وی اخیرا درباره مصونیت از مجازات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران صحبت کرده و به طور خصوصی در جمع‌های دوستان‌ و همکارانش از افزایش تهدید این گروه‌ها علیه خود سخن گفته بود.

این واقعه همزمان با افزایش تنش میان دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران روی داده است.

دکمه بازگشت به بالا