ایران

اوکراین درباره انهدام هواپیمای مسافربری توسط سپاه: از روز اول می‌دانستیم باید به دادگاه لاهه برویم

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران درباره پرونده هواپیمای مسافربری اوکراین که با شلیک پدافند سپاه پاسداران منهدم شد، ادعا کرده که: تهران، «حسن نیت زیاد» نشان داده است.

محسن بهاروند، سه‌شنبه ۱۷ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان اظهار داشت: «هر کشوری که در این موضوع بخواهد شیطنت انجام دهد به ضرر خودش تمام می‌شود.»

این مقام وزارت خارجه ایران، بدون هیچ‌گونه توضیحی در مورد جزئیات، اشاره کرد که تهران پیش‌نویسی در ارتباط با بازخوانی جعبه سیاه به اوکراین ارائه کرد که، به گفته او، اوکراین وارد آن نشد.

بهاروند همچنین موضوع توافق درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته‌شدگان خارجی این هواپیما را رد کرد.

در حالی که معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، از تعلل طرف اوکراینی در مذاکره درباره این پرونده سخن گفته؛ یوین ینین،‌ معاون وزیر خارجه اوکراین،‌ می‌گوید: این، طرف ایرانی بوده که با وجود ارائه ۴ درخواست با پیشنهاد «مذاکره در اولین فرصت ممکن» هنوز پاسخ نداده و تمایل خود را عمدتا در مصاحبه‌‌ها اعلام می‌کند.

معاون وزیر خارجه اوکراین در همین زمینه گفت: «از روز اول ما می‌دانستیم که دیر یا زود باید به دادگاه سازمان ملل متحد برویم.»

او که پیشتر نیز درباره شکایت بین‌المللی از تهران در همین پرونده هشدار داده بود، افزود: اوکراین در این زمینه به استخدام یک «تیم قوی وکلا» نیاز دارد.

ینین اضافه کرد: اگر نهایتا تصمیم بر شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی باشد، اوکراین این کار را از طریق شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی و بر اساس مفاد کنوانسیون شیکاگو که صلاحیت این دادگاه را تصریح می‌کند، انجام خواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا