خاورمیانه

برکناری الفیاض ضربه بزرگی به نفوذ ایران در عراق وارد کرد.

به گزارش شبکه جهانی کلمه، نشریه العرب چاپ لندن در تحلیلی نوشته است: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با برکناری فالح الفیاض ضربه بزرگی به نفوذ ایران در عراق وارد کرده است.

الفیاض ریاست دو نهاد از سه نهاد امنیتی را به عهده داشت، وی تا صبح شنبه مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان امنیت ملی بود که همچنین ریاست سازمان حشد الشعبی را نیز عهده دار بود، اما الکاظمی او را از دو پست اول و دوم خود برکنار نمود و گمانه زنی های مبنی بر احتمال برکناری او از منصب سوم نیز وجود دارد.

منابع دولتی در بغداد به العرب گفته اند که الکاظمی، الفیاض را از مسؤلیت مشاور امنیت ملی برکنار نمود و قاسم الاعرجی، وزیر کشور سابق، را به عنوان جانشین وی تعیین کرد.

قابل ذکر است که منصب مشاور امنیت ملی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا نقطه تلاقی گزارشات و اطلاعات امنیتی ارائه شده از سوی نهادهای امنیتی به نخست وزیر به شمار می آید. همچنین مشاور امنیت ملی کشور دارای صلاحیت دسترسی به تمامی اطلاعات و گزارشات سری موجود در نهادهای امنیتی، از جمله اداره امنیت را دارد تا اینکه بتواند فرمانده ی نیروهای مسلح را به بهترین نحو در تصمیم گیریهای امنیتی و نظامی یاری دهد.

دکمه بازگشت به بالا