سیاسیمقاله

کمیسیون های تخصصی مجلس یازدهم با اعضای غیر متخصص!

?#سعید_همتی

? مجلس یازدهم جمهوری اسلامی چند هفته‌ای است، کار خود را آغاز نموده است. یکی از اقدامات آغازین مجلس، پس از تشکیل هیات رئیسه، تشکیل کمیسیون های تخصصی و انتخاب اعضای آن است.

? با توجه به اینکه مسائل و مشکلات کشور در طول هر دوره چهارساله مجلس، ابتدائاً به صورت فنی تخصصی، در کمیسیون های مربوطه بررسی، کارشناسی و تحلیل گردیده و سپس جهت رای گیری و تصویب در صحن علنی مجلس مطرح می شود، اساسا لازمه عضویت در کمیسیون‌ها، تخصص آکادمیک و تجربه مرتبط است.

? تخصص و تجربیاتِ مرتبط، برای اعضاء کمیسیون‌های تخصصی مجلس بسیار اهمیت دارد، چراکه می تواند عیار عملکرد آتیِ هر دوره از مجلس و میزان دقت و موفقیت آن دوره از مجلس را در بخش قانون گذاری و نظارت مشخص نماید.

? اما متاسفانه، تعیین پیروزِ نهایی کرسی های مجلس جمهوری اسلامی به صورت از پیش مهندسی شده، باعث گردیده تا در چشم‌انداز اهداف کاندیداهای حاضر در انتخابات مجلس، خبری از برنامه و تخصص نباشد و تنها ملاک مورد نیاز و البته کافی، از نظر این رژیم فاشیستی، سرسپردگی به تفکر آخوندی است.

? از این رو، کاندیداهای نمایندگی مجلس فرمایشی جمهوری اسلامی هیچ گاه قبل از انتخابات، برای رای دهندگان مشخص نمی کنند چه برنامه‌ای در این مورد حیاتی دارند و داوطلب عضویت در کدام کمیسیون خواهند بود.

? آرایش ساختاریِ عجیب و غریبِ شاکله‌ی کمیسیون های مجلس یازدهم، محل درنگ و تامل است و لازم است تا افکار عمومی در جریان چند و چون آن قرار گیرد.

? کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، که امروزه‌ با مشکلات پیچیده و فراوان اجتماعی جامعه ایران از فرزندکشی و خودکشی تا چاه‌خوابی و گورخوابی و اعتیاد جوانان مواجه است و تصمیم گیر این حوزه خواهد بود و قائدتا باید برای حل این مشکلات اساسی تشکیل جلسه دهد، با ترکیبی جالب مواجه شد که تقریبا همه اعضاء آن، در دوره اخیر مدرک تحصیلی، تخصص و تجربه‌ی مرتبط ندارند و دردآورتر آن که این اعضاء در سوابق شان پست های امنیتی و نظامی وجود دارد!

? حضور فراگیر امنیتی‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، در راستای همان نگاه امنیتی رژیم است که همواره طی ۴۱ سال گذشته به مسائل اجتماعی داشته و تنها از این دریچه به مسائل مطروحه‌ی حوزه نگاه کرده است.

? در کمیسیون انرژی نائب رییس اول، دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی(شیعی) است. سخنگوی کمیسیون شوراها کارشناس فقه اسلامی(شیعی) است. کمیسیون برنامه و بودجه هم متشکل از اعضایی است که عمدتا دارای مدرک تحصیلی جامعه شناسی، الهیات و معارف اسلامی(شیعی) هستند!

? اعضای کمیسیون صنایع مجلس یازدهم از لحاظ عدم تخصص مرتبط، رکورد شکسته‌اند، هیچ یک از اعضای این کمیسیون، در رابطه با صنایع، معادن و تجارت تخصصی ندارند و فارغ‌ التحصیل رشته های تحصیلی حقوق قضائی یا جرم شناسی قضائی هستند.

? دسته گلِ بزرگ به آب داده شده‌ی نگاه امنیتی و فرقه‌ای به وظایف کمیسیون های مجلس، بخش کشاورزی است!

? قاطبه اعضای کمیسیون کشاورزی معمم هستند و هیچ تخصصی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ندارند. این که چرا دبیران اول و دوم کمیسیون کشاورزی آخوند هستند و متخصص علم حدیث، از آن دست پدیده‌هایی است که تنها در ایران یافت می شود!

? رییس کمیسیون عمران دکترای پزشکیست و نائب رییس آن کارشناس ارشد گفتار درمانی!

? با نگاه به ساختار غیرتخصصی، فرقه‌ای و امنیتی کمیسیون های (موسوم به)تخصصی مجلس یازدهم، این سوال پیش می آید که با این وضع، آیا می‌شود امیدی به بهبود وضعیت اسفبار صنایع، تعطیلی پروژه های عمرانی ، مشکلات عدیده بخش کشاورزی و چالشهای بزرگ اجتماعی کشور طی ۴سال آینده داشت؟

? در شرایطی که مشکلات کشور در بخش تولید طی ۴سال آتی، با کمیسیون صنایع و معادنِ بدون تخصص مرتبط در میان گذاشته خواهد شد، نتیجه این جلسات و اوضاع صنایع کشور چه خواهد شد؟

? کشاورزان و دامداران، چگونه مشکلات زراعی و دامپروری خود را را با اعضای آخوند و مداحِ عضو این کمیسیون در میان خواهند گذاشت؟ آیا بهتر نبود آن نماینده‌ای که دکترای جامعه شناسی دارد، در کمیسیون اجتماعی عضو شود و نه در کمیسیون برنامه و بودجه!

? آیا مشکلات بخش حیاتی انرژی کشور با نظرات کارشناسیِ عضوی با دکترای فقه برطرف خواهد شد؟

? از دلایل عمده مشکلات امروز کشور در حوزه‌های مختلف، گماردن افراد غیر متخصص در پستهای تخصصی است. البته دوره های قبلی مجلس جمهوری اسلامی نیز همین گونه بوده است و البته این مشکل صرفا به مجلس خلاصه نمیشود و در دستگاه اجرایی به مراتب گسترده‌تر است. آیا نگاه امنیتی و فرقه‌ای به تمام حوزه‌های تخصصی کشور، ره‌آوردی خواهد داشت؟

دکمه بازگشت به بالا