حقوق بشر

هشدار چند سازمان حقوق بشری آمریکا درباره وضعیت زندانیان مذهبی در ایران

بیست فعال و سازمان حقوق بشری در آمریکا، در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به شیوع کرونا، درباره وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی، از جمله: اهل سنت، دراویش گنابادی، بهائيان، مسیحیان و دیگر زندانیان مذهبی در ایران هشدار دادند.

«کنگره اسلامی آمریکا»، «موسسه مذهب و دموکراسی»، «اتحادیه ضد افترا»، «بهائیان ایالات متحده»، و «حقوق بشر بدون مرز» از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

در این نامه که به تاریخ جمعه ۱۳ تیر منتشر شده، آمده است که ۴۰ زندانی اهل سنت همچنان در زندان‌های رژیم حاکم بر ایران هستند و به هیچ کدام از آنان برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مرخصی داده نشده است.

در این نامه همچنین با اشاره به آزادی موقت برخی از زندانیان در ایران در اسفندماه گذشته، آمده که با این حال، «بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده هیچ درویش گنابادی آزاد نشده است.»

بیست فعال و سازمان حقوق بشری در آمریکا همچنین در نامه خود یادآور شده‌اند که: «حدود بیست نفر از بهائیان آزاد شدند، اما در ماه مه حکومت یازده نفر از آنان را به زندان‌ها فراخواند.»

این فعالان و سازمان‌های حقوق بشری همچنین به فشار بر اقلیت‌های قومی، زندانی شدن روزنامه‌نگاران و وکلا و هدف قرار گرفتن سایر کنشگران حقوق بشر علاوه بر شمار بالای اعدام‌ها در ایران اشاره کردند.

آنها از پمپئو خواستند با درخواست از حکومت ایران برای آزادی تمام زندانیان عقیدتی نگرانی خود را درباره وضعیت آزادی مذهبی و حقوق بشر در ایران ابراز کند و از سایر متحدان آمریکا بخواهد در این باره نگرانی‌شان را نشان دهند.

دکمه بازگشت به بالا