خاورمیانه

گزارش رویترز از کاهش شدید کمک های مالی ایران به گروه های مسلح عراقی

خبرگزاری «رویترز» به نقل از چند منابع آگاه گزارش داد که پیامدهای شیوع کرونا و تحریم های امریکا بر تهران بر حمایت مالی و نظامی ایران از گروه های مسلح وابسته به این کشور در عراق تأثیر شدیدی گذاشته است.

سه مقام بلندپایه گروه های مسلح عراقی و یک مقام منطقه ای که از فعالیت های ایران در عراق اطلاع دارند به رویترز گفته اند که شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، کمک های نقدی ایران به گروه های شبه نظامی را تا حد زیادی محدود کرده و مانع از ارسال پول نقد به این گروه‌ها شده است.

این سه مقام تأکید کردند که پول های ارسالی از ایران معمولا برای عملیات نظامی این گروه ها به خصوص علیه منافع امریکا در عراق خرج می شود.

یکی از این سه مقام، که عضو بلندپایه یک گروه قدرتمند شبه نظامی در عراق است گفته که از اوایل سال جاری با شیوع کرونا ایران کمک های مالی خود به ۴ گروه مسلح اصلی در عراق را از ۴-۵ میلیون دلار به ۲-۳ میلیون دلار در ماه رسانده است.

این مقامات تأکید کرده اند که این کاهش بر عملکرد این نیروها تأثیر نهاده و آنان را به تلاش برای یافتن منابع مالی جایگزین برای تأمین هزینه های عملیات مسلحانه و خرید سلاح واداشته است.

به گفته این سه مقام و آن مقام منطقه ای، کمک های ایران پیش از این نیز به علت تحریم های ایالات متحده شاهد کاهش شدید در سطح چند میلیون دلار بوده است.

فرمانده یکی از گروه های مسلح قدرتمند در عراق تأکید کرد که حجم کمک های مالی ایران به گروه های مسلح شیعی در عراق ماهانه ۱۲-۱۵ میلیون دلار بود که پس از شدت گرفتن تحریم های امریکا کاهش شدیدی یافت.

دکمه بازگشت به بالا