خاورمیانه

جزئیاتی از طرح صلح پیشنهادی فلسطینیان به جای “معامله قرن”

خبرگزاری «فرانس پرس» به اسنادی دست یافته که نشان می دهد حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل و پذیرش برخی تغییرات جزئی در مرزهای خود ابراز آمادگی کرده است.

پیش از این «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، در اوایل ماه ژوئن تأکید کرد که فلسطین پیشنهادی دربرابر معامله قرن مطرح کرده است. او اما درباره جزئیات این پیشنهاد سخنی نگفت.

براساس اسنادی که «فرانس پرس» به آنها دست یافته در این طرح پیشنهادی فلسطینیان که در اختیار سازمان ملل، روسیه، اتحادیه اروپا، و ایالات متحده قرار گرفته فلسطینیان برای ازسرگیری «مذاکرات رودرروی دوجانبه» از آن جایی که پیش تر متوقف شده بود ابراز آمادگی کرده اند.

این گزارش افزوده فلسطینیان اعلام آمادگی کرده اند که کشور مستقلشان با محدودیت تجهیزات نظامی و با پلیس قدرتمندی که قانون و نظم را به همه تحمیل کند و حضور طرف سومی (ازسوی سازمان ملل) که احترام به توافقات صلح را در مرزها و در مسائل امنیتی تضمین کند بپذیرند.

در این سند همچنین فلسطینی ها تأکید کرده اند که برای مذاکره و توافق دوجانبه درباره برخی تغییرات جزئی در مرزهای ۱۹۶۷ آماده اند.

در موضوع قدس نیز که از اصلی ترین مسائل مورد اختلاف است، تشکیلات خودگردان فلسطین بر موضع خود درباره تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت خود تأکید کرده است.

دکمه بازگشت به بالا