ایرانجهان

نشست شورای امنیت؛ آمریکا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۰ تیر در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تمدید تسلیحاتی ایران، پایان دادن به این تحریم‌ها را “خیانت به رسالت سازمان ملل” دانست.

مایک پومپئو از این نهاد خواست که با تمدید این تحریم‌ها در جهت “برقراری صلح و امنیت بین‌المللی” گام بردارد.

وی هشدار داد اگر شورای امنیت نتواند تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، تهران می‌تواند با خرید جنگنده از روسیه، به روز کردن و توسعه ناوگان زیردریایی خود و تجهیز گروه‌های وابسته به این کشور “شمشیر داموکلس را بر فراز امنیت اقتصادی خاورمیانه نگه دارد”.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، جمهوری اسلامی همچنین قادر خواهد بود تا به یک “تاجر سرکش اسلحه تبدیل شود که با تامین اسلحه به درگیری‌ها در ونزوئلا، سوریه و افغانستان دامن می‌زند”.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در پی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به تصویب رسید، تحریم تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد، اما آمریکا کارزاری با هدف تمدید این تحریم‌ها به راه انداخته است.

وزیر خارجه ایالات متحده در اظهارات روز سه‌شنبه خود تاکید کرد که حکومت ایران “یک دمکراسی پاسخ‌گو مانند استرالیا و هند نیست و ما هم‌اکنون می‌دانیم که اگر تهران قدرت خرید تسلیحات بیشتر را داشته باشد، چه کار خواهد کرد”.

به گفته او، ایران سلاح‌های پیشرفته‌تری در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی حماس، حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی در یمن خواهد داد و در دریا نیز با زیردریایی‌های خود “بیش از پیش امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی و آزادی رفت‌وآمد در تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عرب را تهدید خواهد کرد”.

با این حال چین و روسیه که هر دو نیز در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، از قبل اعلام کرده‌ بودند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند.

نماینده چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل این موضع کشور خود را تکرار کرد و تاکید داشت که واشینگتن از نظر قانونی نمی‌تواند تحریم‌های سازمان ملل را برگرداند.

نماینده روسیه نیز با انتقاد از سیاست‌های واشینگتن علیه تهران آن را “سیاست خفه کردن حداکثری” نامید.

دکمه بازگشت به بالا