ایران

فارین پالیسی: قالیباف کلاهبردار، رئیس جدید پارلمان ایران شد!

به گزارش شبکه جهانی کلمه، نشریه آمریکایی فارین پالیسی در تلحلیلی درباره اوضاع سیاسی داخل ایران نوشته است:

قالیباف با اینکه یک کلاهبردار اقتصادی است، رئیس جدید پارلمان ایران شد، تنها به این دلیل که او به “سیدعلی خامنه‌ای” وفادار است!

قالیباف یک خلبان ۵۸ ساله، اهل استان شمال شرقی ایران “خراسان” است. قالیباف سوابق جنجالی بی مثالی در کسب مال غیرقانونی از بیت‌المال مردم ایران دارد.

دوران تصدی “قالیباف” بر سِمت شهردار تهران ، فرمانده نیروی انتظامی ایران و رئیس ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا، سرشار از پرونده های فساد و اختلاس “قالیباف” در تاریخ پس از انقلاب در ایران است.

در یک نمونه، وقتی او شهردار بود، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار املاک و ساختمان های واقع در شمال تهران را برای گسترش نفوذش با تخفیف‌های ویژه به چند زیردستِ نزدیکش اهدا کرد. طرح تحقیق و تفحص در خصوص این فساد گسترده قالیباف در مجلس کلید خورد، اما این طرح در نهایت تحت فشارها کنار گذاشته شد.

اما فساد فراوان قالیباف نه تنها مانعی برای پیشرفت سریع وی نبود ، بلکه بخشی از دلیل اصلی آن بود. او حتی در اثنای کمپین “فشار حداکثری” دولت ترامپ علیه رژیم ایران ، این اجازه را داشت که به کلاهبرداری‌های خود ادامه دهد.

از سویی، هرچه قالیباف فاسد باشد ، هیچ کس تاکنون به وفاداری او به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شک نکرده است. قالیباف ، مانند بسیاری دیگر از دارندگان برتر قدرت ایران امروز ، اعتبار سیاسی اولیه خود را در جنگ ایران و عراق دهه ۱۹۸۰ به دست آورد ، هنگامی که وی به عنوان فرمانده تیپ امام رضا ۲۱ و لشکر ۵ نصر فرماندهی کرد ، دو یگان نظامی که متشکل از جنگجویان خراسانیِ هم استانیِ او بودند.

به فرماندهی‌ رسیدن قالیباف با حمایت‌های علی خامنه ای بود. پس از جنگ با عراق هم با حمایت آیت الله خامنه ای، قالیباف به معاونت فرمانده بسیج (بسیج) منصوب شد.

“علی خامنه‌ای” سپس او را در سال ۱۹۹۴ به فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۹۷ به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتقا داد.

قالیباف اکنون به امید اینکه نقش اصلی را در ایجاد یک سیستم سیاسی یکدست با تسلطِ خودی ها و وفاداران تندرو داشته باشد ، مورد استقبال “علی خامنه‌ای” قرار گرفته است.

از طرفی “اسحاق جهانگیری” معاون رئیس جمهور ، در ۱۳ ژوئن با عنوانِ سقوط روزافزون اقتصاد ایران ، اعتراف کرد که کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۹ از میانگین ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به ۸ میلیارد دلار کاهش یافته است.

اکنون احتمال تمدید چهار سال دیگر تحریم های فلج کننده یا حتی جنگ ، برای ایران وجود دارد. تهران معتقد است که می تواند طوفانها را با خیال راحت و بی خطر فقط در صورت انسجام نظام پشت سر بگذارد. این به معنای تسخیر تدریجی دولت و اقتصاد توسط افراد تندرو وفادار به رهبر ایران و آخوندها است!

با به ریاست رسیدن “ابراهیم رئیسی” در قوه قضائیه که به پاداش نقش مستقیم وی در اعدام های گسترده زندانیان در سال ۱۹۸۸ بود. هدف بعدی کنترل قوه مجریه خواهد بود.

قالیباف احتمالاً با اولین آزمون بزرگ سیاسی خود در رأی گیری ریاست جمهوری ۲۰۲۱ روبرو خواهد شد. وی در اولین سخنرانی خود به عنوان نماینده مجلس ، دولت “حسن روحانی” رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ را به “بی نظمی و ناکارآمدی مدیریتی” متهم کرد و علیه “نگاه بیرونی” آن موضع گرفت.

چند روز قبل از اول ژوئن، “سعید جلیلی” فردی تندرو، موضع خود را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ آمریکا بروز داده است. او در نامه ای به قالیباف، از مجلس جدید خواست تا وزارت امور خارجه ایران را مانند “سایه” نظارت کنند و از این رو به عنوان “دولت سایه” عمل کند.

این روزها در داخل نظام، یک سیستم تصمیم گیری متمرکز نیز برای تعیین جانشینی رهبری و انتقال قدرت رهبری ایران پس پس از مرگ خامنه ای ضروری تلقی می شود.

در حال حاضر “رئیسی” رئیس قوه قضائیه به عنوان کاندیدای نخست جانشینی “خامنه‌ای” بر سر زبان‌ها افتاده است و تاکنون نیز با موفقیت رئیس و رقیب سابق خود صادق لاریجانی را به حاشیه رانده است.

اگر رئیسی در نهایت برنده مسابقه جانشینی رهبری شود ، ایران توسط یک عضو ” کمیته‌ی مرگ ” که توسط “روح الله خمینی” برای اجرای اعدام گسترده زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ گمارده شد، هدایت خواهد شد.

در همین حال ، یکدست‌سازی ها در رژیم ایران ادامه دارد، اندکی قبل “حسین نجات” به عنوان جانشین فرمانده سپاه ثارالله که وظیفه امنیت تهران و محافظت از ارگانهای دولتی مستقر در پایتخت را دارد، منصوب شد.

این فرمانده سابق سپاه ولی‌امر(رهبر) که مسئولیت حفاظت فیزیکی خامنه ای و امنیت خانواده وی را بر عهده دارد، پس از اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ گفت: این مردم معترض از طبقات فقیر و عقب افتاده جامعه هستند، که در مجازی آلوده شده اند.

پارلمان جدید هم اکنون به طور سیستماتیک به دنبال کنترل بیشتر رژیم بر “فضای مجازی و به‌ویژه‌ فیلتر کردن اینستاگرام است ، درحالی که که قالیباف، هر روز نسبت به قرار گرفتن خانواده ها در معرض فضای آلوده مجازی! هشدار می دهد. اما افزایش تدریجی سختگیری ها باعث ایجاد نارضایتی عمومی خواهد شد.

امروز اختلافات در رژیم ایران به حدی رسیده که “حبیب‌الله سیاری” معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در ۲۴ می، در مصاحبه‌ای نادر، که یک ساعت پس از انتشار حذف شد، به طور ضمنی از مداخلات سپاه در اقتصاد و سیاست و همچنین دخالتها در ارتش انتقاد کرد.

در ژوئن سال ۲۰۰۰ نیز “علی شهبازی” فرمانده کل ارتش ، در اعتراض به حمایت ناعادلانه رهبری از نیروی هوایی سپاه در جریان اختلافات قانونی با ارتش مبنی بر تصرف یک پایگاه نظامی، استعفا داد. جالب اینجاست که قالیباف در آن زمان فرمانده نیروی هوایی سپاه بود!

ظهور قدرت قالیباف بخشی از یک طرح دقیق برای اطمینان از ماندگاری درازمدت جمهوری اسلامی است. این تمامیت طلبی آخوندها فقط به این معنی است که جمهوری اسلامی هر کاری را که برای ماندن در قدرت لازم باشد انجام خواهد داد و این قطعاً به معنای عدم وجودِ دموکراسی و سعادت در آینده‌ی ایران و عدم چشم انداز صلح و ثبات در خاورمیانه است!!

دکمه بازگشت به بالا