ایران

فاکس نیوز: انفجار در نزدیکی سایت موشکی ایران مشکوک بود!

به گزارش شبکه جهانی کلمه، فاکس نیوز می گوید: انفجار اوایل روز جمعه یک نور بزرگ را در آسمان منتشر کرد ، علت اصلیِ این انفجار همچنان ناشناخته است.

براساس این گزارش، عکس های ماهواره ای نشان داد، انفجاری که پایتخت ایران را لرزاند، در منطقه ای در کوههای شرقی آن اتفاق افتاده است که تحلیلگران معتقدند سیستم تونل‌های زیرزمینی و سایتهای تولید موشک، آنجا پنهان شده است.

با این وجود ، در پی این انفجار واکنش غیرمعمول رژیم ایران ، ماهیت حساس منطقه را نشان می دهد که بازرسان بین المللی معتقدند جمهوری اسلامی دو دهه پیش در آنجا آزمایشات انفجاری عظیم تسلیحات هسته ای را انجام داده است.

انفجار اخیر، خانه ها را در تهران لرزاند ، شیشه‌های پنجره ها را لرزاند و افق را در اوایل جمعه در کوه های البرز روشن کرد.

“داوود عبدی”، سخنگوی وزارت دفاع این انفجار را نتیجه‌ی یک نشتیِ گاز دانست و گفت که هیچ کس در این انفجار کشته نشده است. عبدی این سایت را “یک منطقه عمومی” و نه نظامی توصیف کرد.

اما همین مصاحبه‌ی تلویزیونی، این سؤال را مطرح می کند که چرا مقامات نظامی مسئول توضیح دادن در خصوص این انفجار شده‌اند و نه آتش نشانان غیر نظامی!

به نظر می رسد که این انفجار در “تأسیسات گروه صنایع نظامی باکری” ایجاد شده است، جایی که موشک هایی با سوخت جامد تولید می شود.

مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی مستقر در واشنگتن “خجیر” را به عنوان محل تونل های بی شماری ، که مظنون به استفاده از آنها برای تولید تسلیحات هستند معرفی کرد.

مونتاژ موشک‌ها در زیرساخت‌های بزرگ صنعتی در محلی که در عکسهای ماهواره ای قابل مشاهده است، انجام می شود.

آژانس اطلاعاتی دفاعی ایالات متحده معتقد است ، رژیم ایران دارای بزرگترین برنامه تأسیسات نظامی زیرزمینی در خاورمیانه است.

این سایتها از تمامیِ جوانبِ نیازمند موشک‌های بالستیک، از جمله نیروهای عملیاتی و برنامه توسعه و تولید موشک پشتیبانی می کنند.

مقامات ایرانی خود نیز محل انفجار را سایت نظامی پارچین عنوان كردند. آژانس بین المللی انرژی اتمی قبلاً گفته بود كه این سایت مشكوك به این است، که ایران آزمایشات مواد منفجره را در آنجا انجام داده است. موادی كه می تواند در ساخت سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.

رژیم ایران مدت‌هاست، چنین وانمود می کند که به دنبال سلاح های هسته ای نیست. نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای ایران منجر به برقراری تحریم ها و سرانجام توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی شد. اما “پرزیدنت ترامپ” از این توافق خارج شد و تحریم‌ها مجدداً علیه رژیم ایران برقرار گردید.

برنامه های موشکی و فضایی ایران، در طی سالهای اخیر انفجارهای مختلفی را در پی داشته است. نکته قابل توجه این است که هنگامی که در سال ۲۰۱۱ ، یک انفجار در یک پایگاه موشکی در نزدیکی تهران “حسن تهرانی مقدم” یک فرمانده سپاه و مسئول برنامه موشکی سپاه و همچنین ۱۶ پاسدار دیگر را به کام مرگ فرستاد ، مقامات ایرانی، این انفجار را یک حادثه توصیف كردند.

این موضع گیری در آن زمان در حالی صورت پذیرفت که یك زندانی سابق، بعداً گفت كه سپاه از او به ظنِ اینکه عامل اسرائیل در این انفجار بوده است بازجویی كرده است!

دکمه بازگشت به بالا