ایران

واکنش وزارت خارجه به هشدار احمدی‌نژاد: همکاری با چین دشمن‌هایی دارد

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران، با اشاره تلویحی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، درباره “قرارداد ۲۵ ساله مخفیانه” ایران با یک کشور خارجی گفت “طبیعی است که همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمن‌هایی داشته باشد”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با دفاع از این توافق گفته سند همکاری‌های جامع و راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین “افتخارآمیز و به نفع روابط راهبردی دو کشور است”.

اخیرا محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران در سخنرانی خود در گیلان درباره یک قرارداد ۲۵ ساله “پنهان” و “دور از چشم ملت ایران” با یک کشور خارجی هشدار داده بود. او گفته بود “هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت”.

اما اکنون عباس موسوی می‌گوید “این موضوع جدید نیست. در سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران آنجا اعلام شد. همکاری‌های دو کشور راهبردی است و سندی هم در آنجا امضا شد.”

با اینحال نشریه بریتانیایی پترولیوم اکونومیست از قول یک منبع نزدیک به شرکت نفت ایران، از امتیازات ویژه جمهوری اسلامی به کشور چین خبر داده است.

دکمه بازگشت به بالا