ایران

پشت بام خوابی، پدیده رشد ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی اجاره بها در ایران

دولت کنترل اجاره بها را وعده کرده است. وزیر راه و شهرسازی از اجرای «دو بسته سیاستی و حمایتی جهت ساماندهی و حمایت از اجاره‌نشین‌ها» خبر می‌دهد و مدیرکل دفتر اقتصاد مسکنِ این وزارتخانه می‌گوید: به مستاجران کم‌درآمد ودیعه اجاره بهاء پرداخت خواهد شد. وعده و برنامه‌های در دست اجرا دولت اما گره‌گشای اجاره‌نشینانی که روز به روز شرایط سخت‌تری تجربه می‌کنند، نیست. و کار به جایی رسیده که از  تهران خبر رواج پشت‌بام خوابی کارگران به گوش می رسد.

روزنامه شرق از گسترش پشت‌بام خوابی و مغازه‌خوابی به ویژه نزد کارگران خبر می‌دهد. شهردار منطقه ۲۲ تهران تصدیق کرده که پشت‌بام خوابی در این منطقه رواج دارد و کرایه آن به شبی ۵۰هزار تومان می‌رسد.

در رشت مستاجران به حاشیه کوچ می‌کنند. در زاهدان، یکی از کانون‌های حاشیه‌نشینی کم‌درآمدها خانه اجاره‌ای متناسب با درآمدشان پیدا نمی‌کنند. وضعیت در دیگر مناطق هم همین است؛ رشد ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی اجاره بها و سرگردانی مستاجرانی که دخل‌شان با خرج‌شان نمی‌خواند.

دولت می‌خواهد با ودیعه اجاره بهاء و معافیت مالیاتی برای مالکانی که بر اساس نرخ اجاره تعیین شده، عمل می‌کنند بازار را کنترل کند.

یک روز پس از وعده وزیر راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجران، پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه پرداخت ودیعه اجاره بهاء به مستاجران کم درآمد را یکی از سیاست‌های دولت برای حمایت از مستاجران اعلام کرد. او درباره جزئیات و نحوه و مبلغ پرداخت ودیعه چیزی نگفت و تنها به این بسنده کرد که  «تلاش می‌شود تا خانوارهای اجاره‌نشین کم‌درآمد و ساکن در واحدهای مسکونی کوچک‌ متراژ و پایین‌تر از الگوی مصرفی ودیعه اجاره بهاء پرداخت شود».

دکمه بازگشت به بالا