ایرانتازه‌های سیاسی

آمریکا: حکومت ایران بدون فریبکاری، به تعهداتش در قبال آژانس عمل کند

آمریکا برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را «غیرقابل قبول» و تهدیدی برای «صلح و امنیت جهان» توصیف کرد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از میزان پایبندی کشورها به معاهدات کنترل تسلیحات، از حکومت ایران خواست، تا «بدون اتلاف وقت، انکار و یا فریبکاری» تمام تعهداتش در قبال آژانس انرژی هسته‌ای را انجام دهد.

در این گزارش که روز سه‌شنبه سوم تیر منتشر شد، آمریکا تاکید کرده که جمهوری اسلامی باید از مانع‌تراشی و اخلال در کار آژانس جهت راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران خودداری کند و رفتاری «مسئولانه» داشته باشد.

شورای حکام آژانس ۳۰ خرداد با تصویب قطعنامه‌ای که سه کشور اروپایی به این نهاد ناظر دیدبان هسته‌ای سازمان ملل ارائه کردند، از ایران خواست که امکان حضور بازرسان آژانس در دو مکان «مشکوک» در ایران را فراهم کند.

این قطعنامه که بر اساس پیشنهاد فرانسه، آلمان و بریتانیا تصویب شده و نخستین قطعنامه شورای حکام علیه ایران در هشت سال اخیر است، از حمایت آمریکا نیز برخوردار می باشد.

در این گزارش تاکید شده است که دولت آمریکا کماکان به تلاش برای سد کردن راه ایران در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و هم‌زمان از نظارت بر توان موشکی و سلاح‌های متعارف ایران و گردآوری اطلاعات درباره ابعاد پنهان برنامه‌ هسته‌ای ایران باز نخواهد ایستاد.

دکمه بازگشت به بالا