ایرانحقوق بشر

سایه قتل مهاجران افغان بر مذاکرات تهران و کابل؛ توافق برای تامین امنیت مرزی

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده که هیات اعزامی این کشور و مقام‌های ایرانی در مورد تامین امنیت مرزهای دو کشور به توافق رسیده‌اند.

این وزارتخانه، متن بیانیه مشترک پانزده ماده‌ای وزرای خارجه دو کشور را منتشر کرده که در آن به موارد متعددی از جمله: رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان ساکن ایران اشاره شده است.

در هفته‌های اخیر کشته شدن عده‌ای از مهاجران افغان به‌دست نیروهای نظامی و انتظامی ایران، اعتراض دولت و مردم افغانستان را به دنبال داشت.

به نوشته بخشی از بیانیه رسمی وزارت امور خارجه افغانستان، “در ﻣﻮرد ﺣﻮادث اﺧﯿﺮ که ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻠﻔﺎت ﺑﺸﺮی ﮔﺮدﯾﺪه، ﺑﺎ ﺟﺰﯾﯿﺎت ﺑﺤﺚ و ﺗﺒﺎدل ﻧﻈﺮ ﺻﻮرت ﮔﺮفته و ﺟﺎﻧﺐ اﯾﺮان از ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت به ﺟﺎﻧﺐ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﻣﻌﻠﻮﻣﺎت داد و ھﺮ دو ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﻤﻮدﻧﺪ که تدابیر را به ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از وﻗﻮع ﭼﻨﯿﻦ ﺣﻮادث اﺗﺨﺎذ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ”.

در این مذاکرات؛ همچنین طرفین لزوم حضور نیروهای امنیتی افغانستان در پاسگاه‌های مرزی تخلیه‌شده آن کشور و نیز تسهیل صدور روادید ایران را مورد توجه قرار دادند. “

پیش از این، وزارت امور خارجه افغانستان، اظهارات شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران که گفته بود، “مرزبانی جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در خصوص مرگ اتباع افغانستان در مرز ایران و افغانستان (هریرود) نداشته” را دور از انتظار خوانده بود.

دکمه بازگشت به بالا