ایرانتازه‌های سیاسیجهان

آمریکا به‌‌دنبال «تمدید نامحدود» تحریم تسلیحاتی ایران است

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک از ارائه پیش‌نویس قطعنامه «تمدید نامحدود» تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا به اعضای شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، سوم تیر منتشر شده، ایالات متحده پیش از این؛ متن این پیش‌نویس را تنها در اختیار متحدان خود قرار داده بود.

بلومبرگ بر اساس متن این پیش‌نویس که به آن دست یافته، نوشته است که واشینگتن از اعضای شورای امنیت خواسته از عرضه «مستقیم یا غیرمستقیم» و «فروش یا انتقال سلاح به داخل ایران و از این کشور به خارج» جلوگیری کنند.

این متن، عرضه و انتقال جنگ‌افزار به ایران را مشروط به تائید دست‌کم «یکی از کمیته‌های» شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۳۰ روز قبل از این اقدام کرده است.

متن پیش‌نویس آمریکا به گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت اشاره می‌کند که تایید کرده که موشک‌های حمله‌کننده به آرامکو «منشأ ایرانی» داشته‌اند.

اشاره آن به حملات پهپادی سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است. واشینگتن و ریاض اعلام کرده‌اند که نظام تهران پشت این حملات بوده است.

در یک بیانیه تازه بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز آمده است: «اروپا ممنوعیت صادرات تکنولوژی موشکی و تسلیحات اروپا به ایران را تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.»

دکمه بازگشت به بالا