ایرانجهان

کابل، اظهارت مقام قضایی ایران درباره مرگ مهاجران را «دور از انتظار» خواند

وزارت امور خارجه افغانستان، اظهارات شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران را که گفته بود، “مرزبانی جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در خصوص مرگ اتباع افغانستان در هریرود) نداشته است»، دور از انتظار خوانده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان که بامداد روز( یکشنبه اول سرطان/ تیر) منتشر شد، آمده است که “افغانستان تاسف و تاثر عمیق خویش را پیرامون اظهارات رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه گویا جانب افغانستان مستنداتی را در مورد واقعه ۱۳ ثور/ اردیبهشت؛ در دهنه ذوالفقار ارائه نکرده، ابراز می‌کند.”

وزارت خارجه افغانستان افزوده که کابل پیگیری‌های مستمر برای دریافت نتایج تحقیقات جانب ایران در رابطه با اسناد، شواهد و مدارک سپرده شده به هیأت دیپلماتیک آن کشور، از مجاری دیپلماتیک انجام داده و تا تامین عدالت این پیگیری‌ها را ادامه خواهد داد.

تا کنون؛ مقام‌های رژیم ایران، از قبول مسؤولیت در قبال قتل مهاجران افغان در هریرود سر باز زده و اسناد دولت افغانستان مبنی بر دست داشتن نیروهای مرزبانی ایران در کشتار شماری از جوانان و نوجوانان افغانستانی جویای کار در مرز بین دو کشور را رد کرده‌اند.

پیشتر؛ فعالان مدنی و شهروندان افغانستان در شهرهای مختلف این کشور، از جمله: کابل و هِرات، در اعتراض به این جنایت، تظاهرات کرده بودند.

همچنین ۱۲۰ نماینده مجلس افغانستان و فعال مدنی نیز نامه‌ای سرگشاده به آیت الله خامنه‌ای، رهبر رژیم؛ و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران فرستادند.

دکمه بازگشت به بالا