جهان

آواره شدن ۷۹.۵ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که ۷۰ سال است شمار آوارگان در سراسر جهان را اعلام می‌کند، در گزارش تازه‌ای گفته است که در سال ۲۰۱۹ بر اثر خشونت، جنگ و مشکلات اقتصادی ۷۹,۵ میلیون نفر آواره وجود داشته است. این تعداد بیش از یک درصد از جمعیت جهان است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ تقریباً ۹ میلیون نفر بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، بزرگترین عامل افزایش این تعداد، بار دیگر؛ جنگ سوریه و همچنین هرج‌ومرج اقتصادی و سیاسی حاکم در ونزوئلا بوده است. کمیساریای عالی سازمان ملل شمار آوارگان، پناهجویان و آوارگان داخلی، یعنی افرادی که در چارچوب مرزهای کشور خود آواره می‌شوند را از هم تفکیک می‌کند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، شمار آوارگان جهان در سال ۲۰۱۰ را حدود ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده بود، اکنون این تعداد دو برابر شده است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد افزایش شمار آوارگان در مدت ۱۰ سال گذشته گفت: این ارقام «واقعیتی تغییر یافته» هستند و آوارگی، نه تنها افراد بیشتری را در بر می‌گیرد؛ بلکه «دیگر پدیده‌ای کوتاه‌مدت و موقتی نیست». کسانی که آواره شده‌اند سال‌ها، بدون امید به بازگشت و آینده خود در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا