ایرانحقوق بشر

درخواست ۳۹ ارگان حقوق بشری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران

۳۹ گروه و سازمان مدافع حقوق بشر در نامه‌ای مشترک به شورای حقوق بشر سازمان ملل از کشورهای عضو این شورا خواستند که ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را تمدید کنند.

نویسندگان این نامه، حکومت ایران را به «نقض گسترده و سازمان‌یافته طیف وسیعی از حقوق بشر» متهم کرده و با برشمردن مواردی از آن مانند سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ می‌گویند که این رخدادها «تمدید مأموریت گزارشگر ویژه را توجیه می‌کند».

در نامه‌ی مشترک ۳۹ ارگان حقوق بشری به شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح شده که وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان «بحرانی»ست و «مقام‌ها و مسئولان ایرانی مدت‌هاست که به شکل سازمان‌یافته از رعایت حقوق مردم ایران برای برخورداری از آزادی بیان، آزادی تشکل، و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز امتناع ورزیده‌اند».

امضاکنندگان نامه با اشاره به مستندات موجود، رژیم ایران را به «کشتار صدها نفر از معترضان و شاهدان اعتراضات، از جمله تعدادی کودک» متهم کرده‌اند.

بازداشت و صدور احکام طولانی‌مدت حبس برای فعالان کارگری، فعالان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، حامیان محیط زیست، و همچنین موضوع نقض آزادی‌های مذهبی از جمله دیگر مواردی‌ست که در این نامه به عنوان دلایلی برای لزوم تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران ذکر شده است.

مقام‌های نظام تهران، همواره با سفر گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل به ایران مخالفت کرده و حملات سازمان یافته‌ای به شخصیت و گزارش‌های آنها صورت داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا