خاورمیانه

تحریم‌های تازه‌ آمریکا علیه دولت سوریه و حامیانش اجرایی می‌شوند

آمریکا تحریم‌های تازه‌ خود علیه دمشق را اجرایی می‌کند؛ هدف این تحریم‌ها که قرار است ۲۸ خرداد اجرایی شود، جلوگیری از منفعت مالی دولت مرکزی سوریه و متحدانش در پی پیروزی‌های نظامی و بسط کنترل بر آن کشور است.

آمریکا و اتحادیه اروپا البته تا همین الان هم تحریم‌های مختلفی را علیه دولت اسد اعمال کرده‌اند. اما واشینگتن می‌خواهد تحریم‌ها را به افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌هایی که ممکن است با دولت دمشق وارد معامله شوند بسط دهد.

نام تحریم‌های تازه “قانون قیصر” است که برگرفته از نام عکاسی است که در سال ۲۰۱۴ هزاران قطعه عکس از «شکنجه و کشتار گسترده» در زندان‌های حکومت بشار اسد به بیرون از کشور برد.

این تحریم‌های تازه علاوه بر دولت اسد، می‌توانند علیه حامیان اصلی او، تهران، مسکو، حزب‌الله لبنان نیز مورد استفاده قرار گیرند.

اما پیامد «قانون قیصر» تنها محدود به آن‌ها نیست، و می‌تواند بر چین و برخی دیگر کشورهای منطقه از جمله اردن، عراق، لبنان و آن‌هایی که قصد بسط روابط با دمشق دارند، نیز تاثیر بگذارد.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در ملل متحد، به شورای امنیت این سازمان گفته هدف این است که «مانع از کسب درآمد و حمایتی شود که حکومت اسد از آن‌ها بهره برده تا دست به نقض حقوق بشر و ارتکاب به خشونت در مقیاس گسترده بزند؛ آن‌چه جلوی دستیابی به یک راه‌حل سیاسی را گرفته و چشم‌انداز صلح را به طور جدی کاهش داده‌است».

دکمه بازگشت به بالا