اقتصادیایرانجهان

“اموال بلوکه شده” و سردی روابط ایران و کره جنوبی

به گزارش شبکه جهانی کلمه، روزنامه ی فرامنطقه ای الشرق الاوسط درباره سردی روابط ایران و کره جنوبی نوشته:یکسال بعد از متوقف نمودن واردات نفت از ایران از سوی کره ی جنوبی که در پی تصمیم دولت آمریکا برای شدیدتر کردن تحریم ها و لغو معافیت های نفتی صورت گرفت، اکنون اختلاف بر سر “اموال بلوکه شده” بر روابط ایران و کره ی جنوبی سایه افکنده است.

در طی هفته گذشته مسؤولان بلندپایه ی ایرانی برای فشار بر سئول جهت آزاد کردن اموال ایرانی بلوکه شده، انتقادات شدیدی در رابطه با این موضوع اظهار کردند.

در ابتدا عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در گفتگوی با خبرگزاری بلومبرگ وجود اختلافات بین تهران و سئول در مورد اموال بلوکه شده را تأیید کرد. سپس روحانی لحن انتقاد را شدیدتر کرد.

رژیم تهران در طی ۳ ماه گذشته، موجی از تبلیغات را برای کاهش تأثیر تحریم ها به راه انداخته وادعا کرد که تحریم ها تواناسی ایران را در رویارویی با ویروس کرونا را کاهش می دهد.

به مرور زمان ایران فشار به کشورهایی که اموال فروش نفت را از بیم تحریم های اعمال شده آمریکا علیه مبادلات مالی با ایران را توقیف کرده اند، انتقال داد.

روحانی در گفتگوی با خبرگزاری ایرنا تصریح کرد که ممنوعیتی که کره ی جنوبی علیه استفاده ایران از عایدات خود جهت خرید کالاهای اساسی و دارو و سایر اقلام ضروری اعمال نموده، غیر قابل قبول است. انتظار داریم که دولت کره جنوبی هرچه زودتر این ممنوعیت را لغو نماید. روحانی همچنین به رئیس بانک مرکزی دستور داد تا موضوع را از طریق اقدامات قانونی و محافل بین المللی دنبال کند.

روحانی هیچ اشاره ای به مبلغ اموال بلوکه شده نکرد، اما حسین تنهایی رئیس اتاق بازرگانی ایرانی و کره جنوبی فاش نمود که اموال مورد نظر بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد است که در بانک های کره جنوبی بلوکه شده اند. تنهائی افزود: ” ایران بنا دارد تا از طریق پروسه ی قانونی پیگیر این امر باشد، اما این شیوه ی آسانی نیست و زمان بسیار طولانی را طلب میکند.”

در آوریل ۲۰۱۹ کره جنوبی در پی لغو معافیت های آمریکا برای ادامه خرید نفت از ایران، واردات نفت از ایران را به صفر رساند.

بار دیگر عبدالناصر همتی در گفتگو با بلومبرگ اظهار داشت که اموال ایران در بانک های کره ی جنوبی، با اعمال فشار آمریکا توقیف شده و ایران می تواند به اقدامات قانونی دست بزند، اما از نام بردن از این اقدامات خودداری نمود.

وی گفت: بسیار بیمناک است که مشاهده کنیم بانک های کره ای از وظایف خود شانه خالی کرده و نسبت به قوانین بین المللی بی اعتنائی نموده .

شایان ذکر است که ایران در ماه گذشته اعلام نمود که با موافقت واشنگتن توانست مبلغ ۵۰۰ ملیون دلار دارو از کره ی جنوبی دریافت نماید و وزارت امور خارجه ی ایران نیز اعلام کرد که کره ی جنوبی مبلغ ۷ میلیارد دلار نفت صادراتی بدهی عقب افتاده دارد که مربوط به نفت صادر شده قبل از لغو معافیت ها از تحریم می باشد.

دکمه بازگشت به بالا