ایران

ابرهای سیاه، بالای سر پرونده هسته‌ای ایران جمع می شوند

به گزارش شبکه جهانی کلمه، نشریه خبری “لوپوآ” چاپ پاریس درباره حساس شدن جامعه جهانی نسبت به پرونده هسته ای ایران نوشته:

ابرهای سیاه، بالای سر پرونده هسته‌ای ایران جمع می شوند.

ایران در سلسه جلساتی که از روز دوشنبه در “آژانس بین المللی انرژی اتمی” آغاز خواهد شد ، با بحث های حساسی روبرو است. امتناع تهران از اجازه دسترسی بازرسانِ آژانس به دو سایت مشکوک به پنهان‌سازی اورانیوم غنی شده یکی از این موارد است.

دو گزارش از پنهانکاری‌های هسته‌ای رژیم ایران در صدر موضوعات مطرح در جلسه این هفته هیئت رئیسه آژانس المللی انرژی هسته‌ای قرار دارد.

در گزارش اولِ این آژانس آمده است، تلاش‌ها برای دستیابی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سه سایت مشکوک در ایران، تاکنون ناموفق بوده است. در این گزارش آمده است که این پنهانکاری “باعث نگرانی جدی” شده است.

“فعالیت های مخفی هسته‌ای” رژیم ایران، که آژانس هسته‌ای سازمان ملل نیز آن‌ها را تأیید کرده است ، از بیش از ۱۵سال پیش آغاز شده است. پس از افشای این مخفی کاری هسته‌، اکنون ایران با جلوگیری از بازرسیِ این سایت ها، از این راستی آزمایی جلوگیری می‌کند که روشن گردد، آیا آنها در حال حاضر به این فعالیت‌های خطرناک ادامه می دهند؟ آیا تهدیدی را پایه‌گذاری می کنند؟

اگر ایران همچنان از این بازرسی ها امتناع ورزد یا اگر ثابت شود که این امر عمدی است ، با اتهام نقض تعهدات خود در قبال آژانس انرژی هسته ای مواجه خواهد شد. این یعنی، این کشور برنامه هسته ای اعلام نشده‌ای را در این مناطق حساس انجام داده است.

نکته اینجاست: سپس پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ارسال می شود.

گزارش دومی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدای ژوئن نوشت و اکنون روی میز هیئت رئیسه آژانس است ، حاکی از آن است که انباشت اورانیوم غنی شده توسط رژیم ایران، تقریباً هشت برابر حد مجاز است.

نشریه “لوپوآ” در ادامه می آورد: دولت آمریكا همچنین از اروپایی ها خواسته‌ است تا تحریم فروش بین المللی تسلیحات را برای جمهوری اسلامی كه قرار است از ماه اكتبر به تدریج برداشته شود، تمدید كنند.

در مقابل، تهران هشدار داده است که تمدید این تحریم باعث خواهد شد تا توافق بین المللی هسته ای ، کلا باطل گردد.

دکمه بازگشت به بالا