تازه‌های سیاسیخاورمیانه

ایران از قطعات الکترونیکی اروپایی در ساخت موشک و پهپاد برای حمله به تاسیسات نفتی سعودی استفاده کرده بود!

به گزارش شبکه جهانی کلمه، نشریه الجریده چاپ کویت از احتمال مجازات رژیم ایران به دلیل دست داشتن در حملات به تاسیسات نفتی خبر داد.

این نشریه نوشته است :تهران گزارش نتایج تحقیقات سازمان ملل را كه توسط دبیر كل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیم شد، را رد كرد در این گزارش آمده كه موشك های مورد استفاده در حمله به دو تأسیسات نفتی بقیق و خریص در شرق عربستان در ماه سپتامبر سال گذشته منشأ ایرانی دارند.
وزارت امور خارجه ایران اعلام كرد كه این گزارش “سیاسی کاری” است و بنا به توصیه آمریکا و در راستای تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، که قرار است لغو تدریجی آن در ماه اکتوبر آغاز شود، ارائه شده است.

اما، یک منبع دیپلماتیک اروپایی در تهران به الجریده گفت که بازرسان سازمان ملل عملا شواهدی مبنی بر دخالت ایران در این حمله پیدا کرده اند و توضیح داد که کمیته بازرسان از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا ، آلمان و اوکراین شماره سریال قطعات الکترونیکی یافت شده در بقایای حملات را درخواست نموده و بعد از بررسی و موشکافی قطعات مذکور، مشخص گردید که کشورهای اروپايی این قطعات را پیشتر به ایران فروخته اند و ایران نیز آنها را در ساخت موشک و پهباد(هواپیمای بدون سرنشین) ، که در حملات بکار رفت، استفاده کرده است.
منبع مورد نظر افزود: که ایرانی ها بعد از مطلع شدن از این جزئیات، ادعا نمودند که آنها این قطعات را در ساخت دستگاههای الکترونیکی بکار برده و آنها را به شرکت هایی در افغانستان به فروش رساندند. ولی آنها تاکنون نتوانسته اند این موضوع را با دلیل ملموس اثبات کنند.
و اگر ایران نتواند این موضوع را ثابت کند، کمیته تحقیق بین المللی دلیل قاطعی مبنی بر دست داشتن ایران بطور مستقیم یا غیر مستقیم در حمله به تأسیسات شرکت آرامکو خواهد داشت.

منبع دیپلماتیک اروپایی همچنین اظهار داشت که چنانچه حملات از ایران انجام شده باشند، و این قوی ترین احتمال است، این بدان معنی است که ایران به انجام حملاتی غیر قابل توجیه و برخلاف قوانین بین المللی علیه کشور سعودی اقدام کرده است. و اگر مشخص گردد که این موشکها از سوی یمن شلیک شده باشند، این نشان دهنده ی آن است که ایران موشک ها و تجهیزات آن را در اختیار حوثی ها قرار داده و بدین ترتیب قطعنامه های سازمان ملل در مورد منع ارسال اسلحه به حوثی ها را نقض کرده و باید مجازات گردد.

دکمه بازگشت به بالا