اقتصادیایرانجهان

بازرگان کلمبیایی مرتبط با ونزوئلا در راه سفر به ایران به اتهام فساد بازداشت شد

به گزارش شبکه جهانی کلمه، روزنامه آرژانتینی “اینفوبای” در این باره نوشته است:
هزاران مورد پولشویی و تجارت غیرقانونی با ایران: لیست طولانی اتهامات علیه “الکس صائب” کلمبیایی است، که به دلیل روابط خود با مادورو دستگیر شده است

يک تاجر پوششی، دیروز در “”کیپ ورد” بازداشت شد. وی صاحب چندین شرکت و گروه بزرگ است. او به دلیل فساد و پولشویی در پوشش شرکت‌ها و موسسات خیریه‌ محکوم شده است.

“الکس صائب موران” بازرگان پوششی کلمبیایی ، که توسط دادگستری ایالات متحده به عنوان یکی از همدستان دیکتاتور ونزوئلا “مادورو” شناسایی شده بود ، پس از پیاده شدن از هواپیمای شخصی خود در مجمع الجزایر آفریقایی “کیپ ورد” بازداشت شد. وی به محض فرود آمدن به منظور سوخت‌گیری در حالی که مسیری از روسیه به ایران را طی می کرد ، دستگیر شد.

“الکس صائب” که “لبنانی تبار” است، صاحبِ چندین شرکت است.

یک مقام دولتی ایالات متحده در ژوئیه سال گذشته گفت، بازرگانان کلمبیایی و چند تن از نزدیکان مادورو از این واسطه‌گری‌ها “صدها میلیون دلار” به جیب زده‌اند.

اگرچه وی در کلمبیا، بدون داشتن سابقه تجارت، به عنوان یک تاجر کم اهمیت محسوب می شود، اما وقتی که خانم “لوئیزا اورتگا” دادستان پیشین ونزوئلا او را در سال ۲۰۱۷ متهم کرد که یکی از کارچاق‌کن های “دیکتاتور مادورو” است، ناگهان نام “الکس صائب موران” در رسانه ها ظاهر شد.

به گفته دادستان سابق ونزوئلا، این شخص توسط آژانس های بین المللی به عنوان گمارده “مادورو” برای پیشبرد طرح‌های فساد و پولشویی شناخته شده است.

به همین ترتیب ، وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه ژوئیه سال گذشته علیه “صائب” و “پولیدو” مرد دست راست اوبه اتهاماتی
من‌جمله پولشویی به مبلغ ۳۵۰میلیون دلار که گفته می شود از طریق سیستم مبادله ارزی، صورت گرفته تشکیل داد.

بین نوامبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۵ ، “صائب” و “پولیدو” با افراد دیگر توطئه کردند تا مبالغ غیرقانونی خود را برای شستشو(رد گم کنی) از ونزوئلا به حساب های بانکی در ایالات متحده منتقل کنند، به همین دلیل واشنگتن نیز در این پرونده صلاحیت دارد.

دادستانی کلمبیا نیز، در مورد “صائب” می گوید، او به دلیل پولشویی ، توطئه و ارتکاب به جرم ، نگهداری غیرقانونی مبالغ بالای نقدی ، صادرات و واردات ساختگی و کلاهبرداری، به دنبال شناسایی، بازداشت و بازپرسی از او برای تحقیقات جنایی است.

در ماه می گذشته ، مشخص شد كه “صائب” از طرف “مادورو” مامور شده است تا توافق نامه مبادله طلا با سوخت ایران را مدیریت كند . یک کلمبیایی/لبنانی که به مذاکره درباره توافق ایران با وزیر نفت ونزوئلا کمک کرد.

پیش از این، منابع مطلع از سایر فعالیت‌های قبلی این تاجر ، مانند برقراری کریدور تجاری و پولی بین ونزوئلا و ترکیه ، به “بلومبرگ” اطلاع داده بودند که شامل انتقال محموله‌ای طلا به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ نیز می شود.

در آن زمان ، مقامات آمریکایی از این بیم داشتند كه بخشی از این طلاها نهایتا به ایران برسد و بدین ترتیب رژیم ایران،(به کمک ترکیه) تحریم‌ها را نقض كند.

دادستانی کلمبیا نیز اعلام کرد، املاک “صائب” را مصادره خواهد کرد. دادستان کلمبیا روز سه شنبه اعلام کرد که دستورات لازم را به منظور سلب مالکیت هشت فقره از املاک “صائب” را صادر کرده است.

این برخوردهای قانونی، بخشی از بازگشت سرمایه غیرقانونی است که “الکس صائب مورون” از طریق عملیات پولشویی برای “مادورو” تحصیل کرده است. این املاک دارای ارزش ۳۵۰۰۰میلیون پزو (حدود ۹/۷ میلیون دلار) است و در “بارانگوییلای کارائیب” واقع شده است، همچنین عمارتی به ارزش ۲۸۰۰۰ میلیون پزو (حدود ۷/۷ میلیون دلار) ، دو باغ‌سرا ، یک خانه بزرگ ، یک آپارتمان و سه منزل ویلاییِ او مصادره شدند.

به گفته دادستانی کلمبیا “صائب” به اسم واردات و صادرات ساختگی در حال خسارات زدن به کشور کلمبیا بود.

دکمه بازگشت به بالا