تازه‌های سیاسیخاورمیانه

شبکه الحره: ایران برای حفظ نفوذ خود در عراق دست و پا می زند و گروههای ستیزه جویش سرگردان هستند.

به گزارش شبکه جهانی کلمه، شبکه الحره درباره مشکلات این روزهای تهران در عراق نوشته: اسماعیل قانی، فرمانده جدید نیروی قدس ایران ، در سفر اخیر خود به عراق، از آنجا كه ناچار به گرفتن ویزای ورود گردید، شوكه شد؛ضرورت دریافت ویزا، امر بی سابقه ای بود وقوع آن دور از انتظار بود.
آسوشیتدپرس اعلام كرد كه وادار كردن قانی به اخذ ویزا برای ورود به عراق “اقدامی جسورانه توسط دولت جدید بغداد بود كه به طور مؤثری آزادی رفت و آمد رژیم ایران به عراق را محدود می كند.

گزارشهایی که توسط چندین خبرگزاری عراقی به آسوشیتدپرس فرستاده شده، دست وپا زدن ایران، بعد از گذشت شش ماه از مرگ سلیمانی و معاون رئیس گروه ستیزه جوی حشد الشعبی وابسته به ایران، برای حفظ کنترلش بر گروههای ستیزه جوی عراقی را نشان می دهد.واین درحالی صورت می گیرد که ایران درگیر رویارویی با تبعات اقتصادی تحریم های آمریکا و شیوع ویروس کووید-۱۹ نیز می باشد.

بدون حضور سلیمانی و المهندس جهت متحد کردن گروههای متفاوت فرقه ای، شکافهای در نیروهای ستیزه جوی حشد الشعبی، چتر گردآورنده ی گروههای فرقه ای شیعه، پدید آمده است.
همچنین مرگ این دو نفر باعث شکست فرآیند “نهادینه کردن” گروههای ستیزه جو گردید که دست اندرکاران آن با اشراف سلیمانی به دقت مشغول برنامه ریزی برای آن بودند.
فنار حداد، پژوهشگر امور عراق در این زمینه اظهار داشت ” با مرگ مهندس، حشد شعبی هسته ی اصلی گردآورنده نیروهای خود را از دست داد.

آسوشیتد پرس در ادامه ی گزارش افزود که قاسم سلیمانی در عراق نقش مهمی ایفا می کرد و با مرگ او اختلافات زیادی بین گروههای فرقه ای شیعه به وجود آمد، و جدالهای گسترده ای در میان آنها در مورد کاندید کردن شخص مناسب برای نخست وزیری در گرفت، که بعدها در مورد مصطفی الکاظمی اتفاق نظر حاصل شد.

شایان ذکر است که اسماعیل قانی، جانشین سلیمانی، دارای مهارت کمتری برای رهبری گروههای ستیزه جوی عراقی بوده و با آنها از طریق مترجم ارتباط برقرار میکند، و حتی از ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، خواسته تا در جلسات به جای او حاضر شود. او به جای پرداخت حقوق با رقم های بالا به ستیزه جویان حشد الشعبی تنها انگشتر های نقره ای به نیروهای وابسته خود هدیه داد؛طبق گفته های ۳ تن از مسؤولان، که به شرط فاش نشدن نامشان حاضر به گفتگو با مطبوعات شدند، قانی با اشاره به بحران اقتصادی ایران، به این نیروها گفته که در حال حاضر ناچار هستید بودجه خود را تنها از دولت عراق تامین کنید.

از سوی دیگر دو مسئول عراق که آسوشیتدپرس نامشان را فاش نکرد اظهار داشتند که بودجه ی ( ۲ میلیارد دلار سال ۲۰۱۹) حشد الشعبی در وهله اول از سوی دولت عراق تأمین می گردد، اما این پولها بطور مساوی تقسیم نمی گردد.

اخیرا نیز ۴ گروه ستیزه جوی وابسته به سیستانی نیز اعلام نمودند که از این پس دستورات خود را به جای حشد الشعبی، از نخست وزیر عراق دریافت خواهند کرد.

راندا سلیم، مدیر برنامه حل و فصل مناقشات و فرآیند دوم در مرکز پژوهش خاورمیانه، در این زمینه اظهار داشت ” آنها می گویند که نهادی را نمی خواهیم که دستورات خود را از ایران دریافت میکند.”

دکمه بازگشت به بالا