ایرانحقوق بشر

اظهارات مشاور اجتماعی ارگ درباره نقش نظام تهران در ترورهای زنجیره‌ای علمای افغانستان

به دنبال ترور مولانا عزیزالله مفلح، از علما و چهره‌های مذهبی کابل؛ نجیب‌الله کابلی، مشاور ارشد امور اجتماعی و مردمی رییس‌جمهور افغانستان در گفتگو شبکه ماهواره‌ای کلمه تأکید کرد که نظام تهران پشت پرده‌ی ترورهای زنجیره‌ای علمای افغانستان، قرار دارد.

مشاور اجتماعی و مردمی ارگ که در این گفتگوی تلویزیونی، از حیث ریاست حزب مشارکت ملی افغانستان سخن می‌گفت، با اشاره به ترور چند روز قبل دکتر محمد ایاز نیازی؛ از دیگر چهره‌های مذهبی کابل، تصریح کرد که دکتر ایازی، نسبت به توقف دخالت‌های نظام تهران و سپاه پاسداران در افغانستان؛ مواضع روشنی اتخاذ کرده بود که واکنش‌هایی از سوی سفارت تهران در کابل را به‌دنبال داشت.

رییس حزب مشارکت ملی افغانستان اضافه کرد که پس از شکنجه و قتل جوانان افغان به‌دست نیروهای مرزبانی ایران؛ و همچنین به‌دنبال ترورهای زنجیره‌ای علمای کابل؛ امنیت ملی افغانستان و نهادهای اطلاعاتی این کشور، به این پرونده‌ها ورود کرده و به اسناد و مدارک کافی مبنی بر دست داشتن نظام تهران در این جنایت‌ها دست یافته‌اند.

آقای کابلی اضافه کرد که مستندسازی شواهد و مدارک موجود، همچنان ادامه دارد. وی در عین حال؛ ابراز امیدواری کرد که با پشتوانه‌ی افکار عمومی، روند پیگیری مداخلات تهران در افغانستان، از سوی نهادهای ذیربط دولت افغانستان به فرجام برسد.

دکمه بازگشت به بالا