خاورمیانه

واکنش ایران به گزارش درباره منشاء موشک‌های شلیک شده به تاسیسات عربستان

ایران روز جمعه ۲۳ خرداد گزارش‌ درباره «منشاء ایرانی» موشک‌هایی که سال گذشته در حمله به تاسیسات نفتی عربستان استفاده شدند را رد کرده است.

خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد که به نسخه‌ای از گزارش تازه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، دست یافته است که در آن تاکید شده موشک‌هایی که سال گذشته در حمله به تاسیسات نفتی عربستان استفاده شدند، «منشاء ایرانی» دارند.

آنتونیو گوترش به طور معمول هر شش ماه یک بار گزارشی درباره نحوه اجرای توافق هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد.

در همین حال، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در توئیتی به این گزارش واکنش نشان داده و نوشته است: «ایران ادعاهای موجود در گزارش دبیرخانه سازمان ملل را رد می کند.»

مجید تخت روانچی با اشاره به این که «منشأ ایرانی» تسلیحات «یک مغالطه است»، نوشته است: «دبیرخانه فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات است.»

گزارش جدید آنتونیو گوترش هنوز منتشر نشده، ولی رویترز می‌گوید٬ در این گزارش آمده که موشک‌های کروز یا بخشی از قطعات این موشک‌ها و پهپادهایی که در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و فرودگاه ابها عربستان استفاده شدند، شبیه تولیدات یک شرکت تجاری ایرانی هستند یا این که نشان فارسی دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۱ بهمن سال گذشته گزارشی از کارشناسان سازمان ملل را منتشر کرد که در آن آمده بود ویژگی‌های فنی برخی از سلاح‌ها و قطعات پهپادهایی که به شورشیان حوثی در یمن می‌رسد، به تسلیحات ساخت ایران شباهت دارد.

دکمه بازگشت به بالا