ایرانحقوق بشر

سفر هیأت افغان به تهران برای بررسی قتل مهاجران افغان به دست عوامل نظامی رژیم ایران

در پی حادثه غرق شدن کارجویان افغانستان در رودخانه هریرود و نیز آتش‌گرفتن خودروی حامل مهاجران افغانستان در یزد با شلیک ماموران نیروی انتظامی؛  وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که براساس مصوبه شورای امنیت ملی آن کشور به زودی یک هیأت بلندپایه از کابل به تهران سفر می‌کند. در این سفر با هدف جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه قرارداد سرحدی سال ۱۳۳۵ به بحث گذاشته می‌شود.

شماری از مهاجران افغانستانی  ۱۲ اردیبهشت سال جاری‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند. شواهدی که مقام‌های محلی و دولتی در افغانستان به دست آورده‌اند حاکی از آن است که مرزبانان ایرانی این مهاجران را دستگیر و شکنجه کردند و سپس به سمت رودخانه هریرود راندند که منجر به غرق شدن تعدادی از آنها شد.

در پی این رویداد، شورای امنیت افغانستان، از نظام ایران خواست با روحیه «تساهل و همکاری» برخورد کند.

اما اندکی بعد؛ حادثه شلیک مأموران نیروی انتظامی به خودروی حامل مهاجران افغان در حوالی یزد که سبب آتش گرفتن خودرو و سوختن مهاجران به طرز دردناکی شد، بر دامنه این بحران افزود.

در همین رابطه؛ روز چهارشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن شماری از فعالان مدنی هرات با حضور در برابر ساختمان کنسولگری ایران در این شهر، برای دادخواهی قربانیان رویداد کشتار کارجویان افغان در مرز ایران و سوختن شهروندان افغان در ولایت یزد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع، خواهان پرداخت غرامت به بازماندگان و قربانیان و پوزش رسمی حکومت ایران شدند.

حاضران در این گردهم‌آیی اعتراضی همچنین هشدار دادند که اگر تا ۱۰ روز دیگر خواسته‌های‌شان از سوی حکومت ایران عملی نشود، علیه حکومت ایران دست به اعتراض‌های مدنی گسترده خواهند زد.

دکمه بازگشت به بالا