اخبارخاورمیانه

تظاهرات در سوریه علیه بشار اسد به دلیل اوضاع بد اقتصادی

در محدود مواردی پس از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ در سوریه، شهر سویدا شاهد اعتراضات ضد اسد بود. آنها در اعتراض به بحران اقتصادی تظاهرات برپا کردند و علیه بشار اسد، دیکتاتور این کشور شعار سردادند.

لیر سوریه سقوط کرده و اقتصاد این کشور دچار بحران شدیدی شده است.

خبرگزاری آلمان از تظاهراتی در سوریه گزارش داد که چندین روز ادامه داشته است. در شهر سویدا، محل زندگی دوروزی‌های سوریه واقع در جنوب این کشور مردم به شرایط وخیم اقتصادی اعتراض دارند.

در فیلم‌هایی که از طرف فعالان سوری در سایت فیسبوک “سویدا ۲۴” گذاشته شده نشان می‌دهد که معترضین علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شعار داده‌ و در مرکز این شهر دست به راهپیمایی زده‌اند.

 در یکی ازفیلم‌ها معترضین مقابل ساختمان اصلی استانداری سویدا شعارهای ضد دولتی می‌دهند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری آلمان گفته است در روزهای گذشته صدها نفر به خیابان‌ها آمدند و معترضین با سر دادن شعار “مرگ بر بشار اسد” خواستار برکناری رئیس جمهور این کشور شدند.

به نوشته این خبرگزاری تظاهرات در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به ندرت پیش می‌آید. اما در بهار امسال هم اهالی سویدا در اعتراض به شرایط  بد اقتصادی استان سیود تظاهرات کردند. این استان تحت کنترل نیروهای بشار اسد قرار دارد و تابحال به دولت این کشور وفادار بوده است.

این روزها سوریه در انزوای کامل بین‌المللی قرار دارد و تحت تاثیر بحران اقتصادی لبنان و پیامدهای پاندمی کرونا قرار گرفته است. علاوه بر آن در این ماه تحریم‌های آمریکا تحت عنوان “لایحه سزار” علیه رژیم بشار اسد نیز اعمال می‌شود که اوضاع را در این کشور بدتر خواهد کرد.

نام این لایحه برگرفته از نام مستعار یک عکاس نظامی سوریه است که سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۵۵ هزار تصویر از شکنجه و قتل هزاران غیرنظامی در زندان‌های حکومت اسد منتشر کرد.

دکمه بازگشت به بالا