اخبارایرانتازه‌های سیاسی

تلاش جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای ارائه لایحه «مادر تحریم‌ها» علیه ایران

وبسایت نشنال گزارش داد جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای ارائه لایحه‌ای علیه ایران تلاش می‌کنند که رهبران و متحدان منطقه‌ای این کشور را تحت تحریم بیشتر قرار داده و معافیت‌های فعلی نفتی را نیز لغو می‌کند.

دفتر جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه کنگره که از حامیان این لایحه است،‌ روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه تایید کرد که این طرح شامل ۱۴۰ ابتکار عمل علیه ایران است و فشارها بر روسیه و چین برای تشدید اقدام علیه این کشور را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارشی که نشنال در این زمینه منتشر کرده این لایحه کمک امنیتی آمریکا به لبنان به ارزش مالی سالانه حدود ۷۰ میلیون دلار و همچنین معافیت‌های اعطا شده به عراق برای فروش برق به ایران را متوقف می‌کند.

این لایحه هم‌زمان با آن پیگیری می‌شود که دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا،‌ به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران است. این تحریم‌ها در ماه میلادی اکتبر به پایان می‌رسند.

همچنین این لایحه ابزارهای بیشتری در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد تا بتواند چین و روسیه را در زمینه تمدید این تحریم‌ها تحت فشار بیشتر قرار دهد.

با وجود حمایت جمهوری‌خواهان،‌ در حال حاضر هیچ کدام از دموکرات‌ها که اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند از این طرح حمایت نکرده‌اند.

در عین حال این لایحه هرگونه اقدام دولت آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران را نیز مشروط به تایید کنگره می‌کند و تحریم‌های بیشتری برای متحدان این کشور در عراق و لبنان وضع می‌کند.

بر اساس گزارش وبسایت نشنال، لایحه جمهوری‌خواهان «امپراتوری مالی چند میلیارد دلاری» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و بخش‌های پتروشیمی، مالی و خودرویی ایران را تحریم می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا