اخبارتازه‌های سیاسی

هاشم‌زاده هریسی، عضو خبرگان: قائم‌مقامی رهبر و شورای رهبری غیرقانونی‌اند

در پی مطرح شدن مسئله جانشینی علی خامنه‌ای در روزهای اخیر، هاشم‌زاده هریسی از اعضای مجلس خبرگان اعلام کرد که مسئله قائم‌مقامی «رهبر» و شورایی شدن رهبری «خلاف قانون اساسی، غیرقابل طرح و آب در هاون کوفتن است».

هاشم‌زاده هریسی اضافه کرد: خاطره‌ خوبی از مسئله‌ قائم‌مقامی نداریم.

اشاره هاشم‌زاده هریسی به «خاطره» بد، تعیین حسینعلی منتظری، به‌عنوان جانشین روح‌الله خمینی بنیانگذار رژیم کنونیِ حاکم بر ایران است. مجلس خبرگان، منتظری را در سال ۱۳۶۴ به‌عنوان قائم‌مقام خمینی برگزید. اما پس از اختلاف‌های او با خمینی بر سر کشتار زندانیان سیاسی، خمینی در نامه‌ای او را برکنار کرد و منتظری نیز در پاسخ به این نامه از مقام خود استعفا کرد.

هاشم هاشم‌زاده هریسی احتمال در دست گرفتن قدرت توسط «شورای رهبری» را هم رد کرد و تغییر در این زمینه را منوط به بازنگری در قانون اساسی دانست.

بحث جانشینی رهبر رژیم ایران پس از علی خامنه‌ای، با توجه به یکدست شدن مجلسِ تحت تسلط اصول‌گرایان بیش از هر زمان دیگری در سی‌ویکمین سالگرد مرگ خمینی بالا گرفته است.

از سویی هرچند تلاش‌های ولایت‌مداران در ایران بر این است که صلاحیت تعیین جانشین به شخص خامنه‌ای تفویض شود، اما رهبری علی خامنه‌ای همواره محل بحث، تردید و مناقشه بوده است. چرا که از سویی تردیدها نسبت به ادعای هاشمی رفسنجانی مبنی بر صلاحیت خامنه‌ای برای رهبری؛ بسیار زیاد است و از سوی دیگر، رهبری خامنه‌ای بنا بود یک رهبری موقت باشد و او به این دلیل که آیت‌الله نبود، امکان انتساب به سِمَت رهبر و ولی‌فقیه را نداشت.

دکمه بازگشت به بالا