تازه‌های سیاسی

فرمانده ناجا: رخداد هریرود سناریوی کشته‌سازی است

معاون حقوقی وزارت خارجه ایران می‌گوید کابل در موضوع هریرود اسنادی ارائه کرده که بررسی خواهند شد. فرمانده ناجا؛ اما تخلیه پاسگاه‌های مرزی افغانستان را قصور خوانده و طرف مقابل را به بلاتصمیمی در بررسی مشترک ادله متهم کرده است.

معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت خارجه ایران می‌گوید تحقیقات انجام گرفته نشانگر مداخله مرزبانان ایرانی در اتفاق هریرود نیست، اما “اسناد طرف افغانستانی را مهم تلقی کرده و در اختیار مراجع ذیصلاح گذاشته‌ایم.»

محسن بهاروند خبر داده که در سفر اخیر هیات ایرانی به کابل، تعدادی عکس و مصاحبه به آنها تحویل شده که برای بررسی اثبات قصور و مسئولیت، در اختیار مراجع حقوقی قرار گرفته‌اند.

او مسئله را ناشی از ترددهای غیرقانونی در مرزهای مشترک و برچیده شدن پاسگاه‌های کنترل مرزی در افغانستان دانسته و گفته که این امر موجب شده افراد به دست قاچاقچی‌ها گرفتار شوند.  بهاروند با محترم خواندن اتباع افغانستان، خبر داده که در توافق انجام گرفته با کابل در سفر اخیر، قرار تشکیل کمیسیون مشترک مرزی با مسئولیت وزارت خارجه و کشور گذاشته شده است.

نقش‌آفرینی مرزبانی ایران در حادثه تلخ هریرود، در حالی با ادبیات متفاوت تکذیب می‌شود که تیراندازی پلیس یزد به خودروی حامل مهاجران غیرقانونی در مسیر انار – مهریز، به دلیل وجود تصاویر مستند، امکان کتمان نیافته است.

چند روز پیش بر اثر تیراندازی ماموران و سپس آتش گرفتن یک خودرو، سه شهروند افغانستان که در صندوق عقب ماشین بودند، در دم جان سپردند و هشت نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

پس از این حادثه، انتشار عکس‌هایی از مصدومان افغانستانی این رویداد، درحالیکه بر روی تخت بیمارستان به دست هایشان دستبند زده شده بود، موج تازه‌ای از انتقادها را بر علیه جمهوری اسلامی به راه انداخت.

دکمه بازگشت به بالا