اخبارتازه‌های سیاسی

هشدار به چین، روسیه و ایران در خصوص سواستفاده تبلیغاتی از اعتراضات آمریکا

وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، ضمن هشدار به ایران، چین و روسیه در خصوص سوءاستفاده تبلیغاتی از اعتراضات آمریکا، خطاب به رهبران این کشورها گفت که اعتراضات اینجا مانند کشورهای شما نیست که مردم را به خاطر اعتراض درو کردید و کشتید.

کاندولیزا رایس که مشاور امنیت ملی آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ و وزیر خارجه آمریکا در دولت دوم جرج بوش در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ بود، در پاسخ به مواضع مقام‌های ارشد چین، روسیه و ایران در قبال اعتراضات پس از کشته شدن جورج فلوید در آمریکا، به آنها توصیه کرد که از این اعتراضات سوءاستفاده تبلیغاتی نکنند.

وزیر خارجه پیشین ایالات متحده روز یک‌شنبه در برنامه «فیس دِ نیشن» شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس از جمله به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی درباره اعتراضات در آمریکا اشاره کرد و با یادآوری سرکوب اعتراضات در ایران، خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت که رهبران جمهوری اسلامی، مردم را به خاطر مخالفت با حکومت مذهبی می‌کشند.

او گفت که «من به آنها، به ویژه در مکان‌هایی مانند چین، روسیه و ایران که ممکن است بخواهند از این موضوع بهره‌برداری تبلیغاتی کنند، می‌گویم که این، میدان تین‌آن‌من نیست که در آن شما مخالفان دولت را درو کردید. این [اعتراضات]، حمله به کریمه نیست که شما اراضی همسایه‌تان را تصرف کردید. این اعتراضات جنبش سبز نیست که مردم را به خاطر مخالفت با حکومت مذهبی‌تان کشتید.»

با آغاز اعتراضات آمریکا مقامات حکومتی ایران با نوشتن توئیت و یا گفتگوهایی تلوزیونی تلاش می‌کنند تا اعتراضات شهروندان آمریکایی به نژادپرستی را به نفع خود مصادره کنند و آن را اعتراضاتی بر ضد سیستم سیاسی آمریکا به تصویر بکشند، از جمله آیت الله علی خامنه ای در صحبت هایی در مورد قتل جورج فلوید اظهار داشت: هم مردم را می کشند و هم عذرخواهی نمی کنند و هم زبانشان دراز است، جملاتی که به گفته فعالان مدنی و سیاسی، دقیقا در مورد حکومت تحت نظر خود او صدق می کند؛ زیرا هربار در جریان اعتراضات مردمی در ایران، نیروهای امنیتی با اطاعت از مقامات عالی رتبه نظامی، معترضان را در خیابان به رگبار می بندد.

دکمه بازگشت به بالا