اهل سنت

طرح دانشگاه تهران برای حذف و یا تعطیلی گروه فقه شافعی

براساس گزارش های دریافتی ، اخیرا دانشگاه تهران دستورالعملی را صادر کرده که طبق آن گروه فقه شافعی گروه به حساب نمی آیدو باید تعطیل و یا در گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی ادغام شود.
به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه، دانشگاه تهران گفته با توجه به دستورالعمل ساختار واحدهای آموزشی مصوب مورخ ۴/۱۲/۹۸ هيات امنای دانشگاه تهران به استحضار می رساند گروه های آموزشی ۱- تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۲- علوم قرآن و حديث ۳- فقه و مبانی حقوق اسلامی ۴- كلام و فلسفه اسلامی كه قبلا مصوبه هيات امنا را داشته اند ضوابط دستورالعمل مصوب جديد را دارند. گروه آموزشی فقه شافعی چون ندارد باید منحل ویا در گروه فقه ادغام شود.
این دستور العمل در حالیست که چند تن از اساتید رشته فقه شافعی نسبت به این تصمیم دانشگاه تهران و تبعیض علیه اهل سنت معترض شدند.
رشتۀ فقه شافعی هر ساله از طریق آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اقدام به جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌نماید.

گفتنی است که مذهب شافعی به عنوان یکی از مذاهب معتبر، در قانون جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده و بر همین اساس پیروان این مذهب در انجام آداب دینی مطابق مذهب خود، آزاد هستند و حق دارند مسائل و احکام فقهی خود را مطابق مذهب خویش بیاموزند. در این راستا دورۀ کارشناسی رشتۀ فقه شافعی در سال ١٣٦٩ در دانشگاه تهران، در سال ١٣٧٥ در دانشگاه مذاهب اسلامی و در سال ١٣٧٧ در دانشگاه کردستان تأسیس گردید. دورۀ کارشناسی ارشد این رشته از سال ١٣٧٥ در دانشگاه تهران، از سال ١٣٨٦ در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران و از سال ١٣٨٩ در دانشگاه کردستان دانشجو پذیرفته است. مقطع دکتری رشتۀ فقه شافعی در سال ١٣٨٢ در دانشگاه تهران و در سال ١٣٩١ در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، تأسیس شده است.
سیداسعد شیخ‌الاسلامی، نویسنده و محقق کُرد، صاحب کرسی و مؤسس رشته فقه شافعی در دانشگاه تهران بوده است.

دکمه بازگشت به بالا