تازه‌های سیاسی

نقض مجدد برجام از سوی ایران؛ ذخیره اورانیوم غنی شده به ۸ برابر حد مجاز رسید

آژانس بین المللی انرژی اتمی، مستقر در شهر وین اتریش با انتشار گزارشی محرمانه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز رسیده است.

در این گزارش که روز جمعه ششم ژوئن/ ۱۶ خردادماه، در اختیار کشورهای عضو شورای حکام قرار گرفته، آمده است که ایران با نقض محدودیت‌ها در توافق هسته‌ای برجام، میزان اورانیوم غنی شده خود را تا روز ۲۰ ماه می/ ۳۱ اردیبهشت‌ماه، به ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم رسانده است.

طبق اعلام آژانس، ۱۰۸۵ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح ۳,۵ درصد یا بالاتر است که این رقم بسیار بیشتر از سطح تعیین‌شده در برجام (۲۰۲,۸ کیلوگرم) است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این و روز ۱۹ فوریه ۲۰۲۰/ ۳۰ بهمن ۹۸ در گزارش دیگری اعلام کرده بود که ایران ذخایر غنی شده اورانیوم خود را به ۱۰۲۰,۹ کیلوگرم رسانده است.

انتشار گزارش تاره از سوی آژانس در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، روز ۱۷ تیرماه ۹۸ اعلام کرده بود که سطح غنای تولید اورانیوم در ایران از مرز ۴,۵ درصد عبور کرده است.

به گفته کمالوندی، غنی‌سازی ۲۰ درصدی و حتی بالاتر نیز از گزینه‌های مطرح «دور سوم» کاهش تعهدات برجامی ایران است.

در گزارش تازه روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی اما تأکید شده است که ایران اکنون به غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴,۵ درصد ادامه می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا