تازه‌های سیاسی

تمام دفاتر وابسته به حشد الشعبی در عراق تعطیل می‌شوند

مطابق فرمانی که رئیس هیئت حشد الشعبی صادر کرده تمام دفاتر وابسته به این تشکل شبه‌نظامی در عراق تعطیل می‌شوند. این گروه با همکاری و حمایت سپاه قدس شکل گرفته و ظاهرا ورود فرمانده این سپاه به عراق بدون ویزا ممنوع شده است. بنابرگزارش‌ها فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس هیئت حشدالشعبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که تمام دفاتر وابسته به این جریان در سر تا سر عراق بسته می‌شوند.

خبرگزاری کردستان ۲۴ دیروز به نقل بیانیه‌ی رئیس هیئت حشدالشعبی نوشت مطابق دستورالعمل صادر شده نام نهادهای وابسته به این جریان حذف و برای آنها از عنوان‌های متداول در ساختار ارتش عراق مانند هنگ یا تیپ استفاده خواهد شد. گفتنی است شبیه این دستورالعمل مرداد ماه سال پیش نیز ابلاغ شده بود و علت این که تا کنون به اجرا در نیامده به درستی مشخص نیست.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین و فرمانده سابق کل نیروهای مسلح عراق، سال گذشته با صدور فرمانی اعلام کرده نیروهای حشد الشعبی جزیی از ارتش این کشور محسوب می‌شوند و فعالیت و فرماندهی آنها باید هماهنگ با دیگر نیروهای مسلح باشد. گرچه دستورالعمل جدید دقیقا مشابه فرمان سال گذشته است؛ اما احتمال می‌رود اعلام آن به معنای پیگیری سیاست‌های نخست‌وزیر جدید عراق، مصطفی الکاظمی باشد که یکی از محورهای آن تحت کنترل درآوردن شبه‌نظامیان شیعه و کاهش نفوذ جمهوری اسلامی بر آنها عنوان می‌شود.

گفتنی است، به تازگی اسماعیل قاآنی در سفری متفاوت به بغداد بر عراقی بودن الحشد الشعبی و لزوم تبعیت این نیروها از مرجعیت عالی شیعه عراق تاکید کرده است.

دکمه بازگشت به بالا