اهل سنت

واکنش‌ها به طرح احتمالی تقسیم سیستان ‌و بلوچستان

اظهارات یکی از نمایندگان در خصوص تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان، با واکنش‌ها و مخالفت‌های اقشار مختلف مردم اعم از فعالان سیاسی و رسانه‌ای و تحلیلگران مسائل اجتماعی مواجه شد.

برخی از نمایندگان شهرستان‌های استان سیستان‌وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و مخالفت خویش را در این‌خصوص ابراز کردند. از جمله معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار صحبت در این مورد را خطا دانسته است.

اسماعیل حسین‌زهی، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ خاش نیز در واکنش به این موضوع در حساب شخصی خود در توییتر نوشته است: «با توجه به مصالح ملی-منطقه‌ای و به اذعان کارشناسان توسعه؛ به دلایل مختلف تقسیم استان به صلاح نیست.»

دکتر ملِک فاضلی، نماینده مردم شهرستان‌های سراوان، سیب‌سوران و مهرستان نیز، ضمن اعلام مخالفت با طرح تقسیم احتمالی تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان، گفته است: «باید از بیان و عمل به مسائلی که موجب حساسیت و نگرانی و تفرقه در جامعه می‌شود و تحقق اهداف گام دوم انقلاب و شکوفایی استان را به تعویق می‌اندازد دوری نماییم.»

همچنین مولوی محمد عثمان ، امام جمعه الخلیل خاش با انتقاد شدید از طرح تقسیم سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

تعصبات را باید کنار گذاشت اگر بلوچستان نام این منطقه است بخاطر اینکه بلوچ قوم تاریخی ایران بوده و هویت و حق این قوم است که باید در کشور و دنیا شناخته شود، بلوچستان تازه به وجود نیامده که عنوانش را محو کرد و این هم به نفع دولت و کشور نیست.

همچنین جمعی از معتمدین و جوانان طایفه دهمرده درخصوص اظهارات نماینده زابل نوشته اند: مطرح شدن مسئله تقسیم استان توسط نماینده زابل، باید به این نکته توجه داشت آنچه آقای حبیب‌الله دهمرده در نطق مجلس خود گفته، برخلاف نظر طایفه دهمرده است.

دکمه بازگشت به بالا