اهل سنت

مولانا محمدعثمان: تقسیم بلوچستان خلاف خواسته مردم استان است.

به گزارش تار نمای شبکه جهانی کلمه، امام جمعه الخلیل خاش خاش با واکنش به طرح تقسیم بلوچستان گفت: در افتتاحیه شروع کار مجلس یازدهم، یکی از نمایندگان طرح تقسیم استان را عنوان کرد حالانکه قبلا (دهمرده) استاندار مردم استان بوده اند و از موقعیت و ویژگی استان اطلاع داشته است لذا عنوان ایشان در تقسیم بلوچستان خلاف خواسته مردم استان است.

خطیب مسجد جامع الخلیل خاش در ادامه داد: مردم استان ما از نظر دینی و قومی با هم وابسته اند و از چابهار تا زاهدان و تا مرز خراسان جنوبی، رضوی و همینطور کرمان و استان فارس به آن بلوچستان گفته می شود و همه اینها از نظر خویشاوندی، دینی، اسلامی و بر امور اقتصادی و فرهنگی وابسته هستند. لذا مرزبندی در میان این ملت مناسب و مفید نیست چرا که ضرورت ندارد و یک نوع شکاف و فاصله در میان مردمی که سالها در کنار هم بوده اند ایجاد می کند.

عضو مجمع فقهی اهلسنت کشور افزود: مرزبندی استان مضرات و محدودیت هایی در پی دارد، که خیلی از امورات تردد، پزشکی و آموزشی به مشکل برخورد خواهد کرد. لهذا اگر کسانی که می خواهند استان سیستان و بلوچستان توسعه پیدا کند باید مدیرکل ها را بیشتر کنند، تبعیض ها را بردارند و برای استان بودجه در نظر بگیرند و با نظارت خرج کنند.

مولوی عثمان تاکید کرد: مرزهای آبی و خاکی را فعال کنند و اشتغال ایجاد کنند تا مشکلات بیکاری مردم حل شوند و اسباب معیشت را فراهم کنند و کشاورزی و دامداری را توسعه دهند.

این استاد برجسته تفسیر ادامه داد: امید ما این بود که نماینده، جاده ترانزیت چابهار به میلک را در اسرع وقت برای دوبانده نمودن در دستور کار خود قرار می داد چراکه روزانه کشتارهای زیادی در این جاده صورت می گیرد و بیش از یک جبهه ما در این جاده کشته دادیم آن هم افراد نخبه از جمله نماینده ایرانشهر دکتر امینی فرد تلف شدند و چندین افراد نخبه کشوری، دینی و اقتصادی در همین جاده ها ضایع شدند لذا اینها مسایل مهم استان و نیاز مردم هستند.

امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مسایل باید اولویت بندی و مدیریت شده و با کارشناسی جلو روند نه اینکه از دیدگاه شخصی و امور فردی، امورات عامه مردم را در مجلس مطرح نمود. لذا نمایندگان از توده مردم باید نیاز جامعه را بررسی کنند و خواسته و نیاز اولیه مردم را در مجلس مطرح کنند.

این روحانی برجسته اهل سنت در ادامه خصوصیات و تاریخ بلوچستان را عنوان نمود و تاکید کرد: تعصبات را باید کنار گذاشت اگر بلوچستان نام این منطقه است بخاطر اینکه بلوچ قوم تاریخی ایران بوده و هویت و حق این قوم است که باید در کشور و دنیا شناخته شود، بلوچستان تازه به وجود نیامده که عنوانش را محو کرد و این هم به نفع دولت و کشور نیست.
لازم به ذکر است که سخنان آقای دهمرده نماینده زابل در مجلس در خصوص تقسیم استان با واکنش های تندی از سوی مردم مواجه شده است.

دکمه بازگشت به بالا