اخبارخاورمیانه

روزنامه العرب: حضور آمریکا در عراق خاری است در گلوی رژیم ایران

روزنامه العرب: حضور آمریکا در عراق خاری است در گلوی رژیم ایران

درخواست برخی احزاب سیاسی عراقی مبنی بر گفتگوی استراتژیک میان ایالات متحده و عراق، که تنها حول محور امنیتی تمرکز کند و به تغییر ریشه ای در خصوص حضور نظامی آمریکا در خاک عراق و لغو آن بیانجامد، ایده ای کاملا تخیلی است. چرا که ایالات متحد به چنین طرح‌هایی که کشور عراق را به صورت یک هدیه به رژیم ایران تقدیم می کند، تن نخواهد داد.

به گزارش شبکه جهانی کلمه، روزنامه العرب چاپ لندن در این ارتباط نوشته است:دولت عراق و آمریکا، برای گفتگوهای استراتژیک در ماه آینده جهت مشخص کردن آینده روابط دو کشور، برنامه ریزی میکنند.

اما برنامه‌‌ریزی که روش های دقیق اجرا و تعیین وظایف طرف‌ها در آن ذکر نشده و ماهیت نتایج حاصله و اینکه آیا تصمیمات اتخاذ شده‌ی آن لازم الاجراست و یا صرفا در حد طرح و چارچوبهای کلی است، به روشنی مشخص نیست.

“ماتیو تولر” سفیر آمریکا در عراق، گفته است که گفتگوی استراتژیکی که قرار است در ماه ژوئن آینده بین کشورش و عراق انجام شود، منحصر به همکاری امنیتی بین دو طرف نخواهد بود و شامل جوانب مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی عراق نیز می شود.

در مورد طرف عراقی نیز منابع سیاسی از تلاش گسترده نخست وزیر “مصطفی الکاظمی” برای گشودن گره مشکل “سِمت وزارت خارجه” عراق حکایت می کند که رقابت احزاب برای تصاحب آن، مانع از تعیین فردی برای تصدی این منصب شده است.

این درحالیست که هر گونه گفتگوی استراتژیک با ایالات متحده، با وجود خالی ماندن این منصب مهم، امکان‌پذیر نیست.

از سویی، با وضعیت کنونی عراق و وجود بحران های داخلی در این کشور، توانایی تحمیل نظرات برخی طرف‌های عراقی به ابرقدرتی بزرگ همانند ایالات متحده و امکان دستیابی به نتایج مورد نظرشان، وجود ندارد.

از سویی، منتقدان ، با وجود جناح‌های سیاسی وابسته به رژیم ایران در عراق، که بقای خود را در کاهش نفوذ آمریکا در منطقه می بینند و خواستار بازنگری در حضور نظامی آمریکا در عراق و کاهش این حضور، تا زمان رسیدن به پایان آن هستند، در موفقیت پرزیدنت ترامپ در ایجاد چنین تغییراتی طی ماههای آخر زمامداری‌اش، ابراز تردید میکنند.

به گفته “تولر” سفیر آمریکا در عراق، طرح های اولیه برای گفتگو با بغداد در قالب یک بسته کامل که منحصر به تنها بخش امنیتی نشده، بلکه شامل مسائل اقتصادی نیز می شود، که در شرایط کنونی نقطه ضعف اساسی عراق به شمار می آید.

بحران اقتصادی و مالی بی سابقه عراق، نیاز این کشور به کمک خارجی، به خصوص آمریکا را دو چندان میکند. این بدان معنی است که عراق قادر نیست تغییری در ماهیت روابط خود با آمریکا به سمتی که این ابرقدرت تمایل ندارد، را تحمیل نماید.

حضور آمریکا در عراق خاری است در گلوی رژیم ایران؛ سفیر آمریکا در مورد گفتگوی استراتژیک با عراق، مخصوصا مسئله کمک های مورد نیاز عراق گفت: امکان بررسی جزئیات شیوه های ارائه‌ی کمک های بشر دوستانه آژانس توسعه‌ی بین‌المللی آمریکا برای حمایت از میلیون ها عراقیِ در معرض خطر، فراهم خواهد شد.

وی اضافه نمود: بخش سیاسی از برنامه های خود برای ارتقای حقوق بشر و عدالت و پاسخ گوئی مسئولین عراق به مردم‌شان سخن خواهد گفت.

این موضوع اهرم فشاری مؤثر بر علیه مقامات عراقیِ دارای سوابق ناشایسته به حساب می آید. یعنی حوزه‌ی دستگیری‌های غیر قانونی و ربودن فعالان و کشتن آنها، که آخرین مورد آن فعالان اعتراضات سراسری اکتبر گذشته بود.

همچنین دیگر اقدامات ستیزه‌جویان مسلح(شیعی) علیه شهروندان عراقی، دستگیری، قتل، شکنجه، کوچ دادن اجباری آنها و مصادره املاک و اموال شان توسط حشدالشعبی، به بهانه جنگ علیه داعش در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ است.

حتی ایالات متحده می‌تواند، با نفوذ خود، این موضوعات را مطرح کرده و تحريم هايی بر عليه مقام های عراقی اعمال کند و از این موضوع در هنگام نیاز به عنوان اهرم فشاری بر علیه مسئولین عراقی استفاده کند.

دکمه بازگشت به بالا