جهان

نروژ: تلاش اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

نروژ که ریاست دوره‌ای سازمان ویژه هماهنگی کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده دارد،  از رژیم صهیونیستی خواست که از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری صرف‌نظر کند.

اینه اریکسون سوئرید، وزیر خارجه نروژ به خبرگزاری رویترز گفته است: «هرگونه اقدام یک‌جانبه برای [الحاق کرانه باختری] برای فرآیند صلح زیان‌آور است و  آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.»

الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک رژیم اشغالگر فلسطین، در طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده است. بر این اساس اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه می‌پذیرد که قدس پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد و نه بازگشت میلیون‌ها آواره به کشورشان را قبول می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با تأکید بر اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیل اقدامی غیر‌قانونی است نسبت به الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک اسرائیل هشدار داده و این اقدام را نابوده کننده راه حل صلح دانسته بود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که کشورهای اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری را به رسمیت نمی‌شناسند.

دکمه بازگشت به بالا