اخبارخاورمیانه

گمانه‌زنی‌ها درباره‌ احتمال دست داشتن عوامل نظام تهران در ترور دکتر نیازی، از چهره‌های مذهبی کابل

ترور محمد ایاز نیازی، امام مسجد محمدوزیر اکبر خان شهر کابل و از چهره‌های بانفوذ افغانستان، با محکومیت و واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مقام‌های داخلی و بیرونی و شهروندان افغان روبرو شده است.

او در پی انفجاری در مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان در قلب منطقه دیپلمات‌نشین کابل نخست؛ زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان (شفاخانه) جان باخت. در این انفجار یک نمازگزار دیگر نیز جان باخته و سه غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان یک هیات شش نفری را برای بررسی این حادثه تعیین کرده است.

ریاست این هیات را وزیر حج و اوقاف افغانستان به عهده دارد. در ترکیب این هیات، نمایندگان شورای سراسری علمای افغانستان، دادستانی کل، دفتر شورای امنیت ملی، وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی حضور دارند.

هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

طالبان این رویداد را محکوم کرده و آن را “یک جنایت بزرگ” خواندند.

دکتر محمد ایاز نیازی؛ در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود، انتقادات تندی علیه نظام تهران مطرح نموده و با انتقاد از اینکه رژیم ایران از اعطای مجوز ساخت مسجد به اهل سنت ساکن در تهران امتناع می‌کند، این رویه را شرم‌آور خوانده بود.

یک منبع نزدیک به آقای نیازی به شرط عدم افشای نام خود، گفته است: هرچند به دستور ریاست جمهوری افغانستان، تحقیقات درباره ترور دکتر محمد ایاز نیازی ادامه دارد، اما نظر به اینکه تا کنون هیچ گروهی مسؤولیت این ترور را قبول نکرده، احتمال دست داشتن نظام تهران در این جنایت، کاملا محتمل است.

دکمه بازگشت به بالا