سیاسیمقاله

بررسی ترکیب مجلس فرمایشی یازدهم

بررسی ترکیب مجلس فرمایشی یازدهم
#آرش_صالحی
?آمار اعلامی نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی حکایت از مشارکت ۴۳ درصدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس جمهوری اسلامی داشت. آماری که با توجه به سابقه دروغگویی‌های پیاپی مسئولین نظام آخوندی، قطعاً بسیار خوش‌بینانه تنظیم و منتشر شده است.

?با این وجود، حتی این آمار حکومتی نیز، کم‌‌ترین میزان مشارکت در طی تمامی دوره‌های انتخابات مجلس جمهوری اسلامی را نشان می دهد.

?اکثریت ۲۹۰ نماینده مجلس پیشین(مجلس دهم) در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شدند یا رای نیاوردند و تنها ۵۶ فرد از دوره قبل، مجدداً بر صندلی‌‌های مجلس جدید تکیه زدند.

?در دوره حاضر، حدود ۲۰ نفر از اصلاح‌طلبان و۳۷ فرد (اصطلاحاً)مستقل به مجلس راه یافته‌اند، که از این نظر ترکیب مجلس یازدهم، مشابه مجلس هفتم است.

?تحریم این انتخابات توسط مردم و عدم مشارکت گسترده هم‌وطنان در انتخابات مجلس یازدهم سبب گردید تا شاهد ظهور یک مجلس یک دست اصولگرا باشیم.

?طیف سنتی اصولگرایان که در واقع انجمن حجتیه‌ای‌ها و اعضای حزب موسوم به “موتلفه اسلامی” هستند به عنوان بخشی از بدنه اصولگرایان، ابتدائاً مایل بودند تا “مصطفی میرسلیم” بر کرسی ریاست مجلس یازدهم بنشیند. اما آنها در وفاداری خوش‌سابقه نبودند. آنها چهار سال پیش نیز در انتخابات ریاست جمهوری، با اینکه “میرسلیم” را وارد عرصه انتخابات کردند، در دقیقه ۹۰ پشت او را خالی و از رقیبش ابراهیم رئیس‌السادات(رئیسی) حمایت کردند!

?این‌دفعه اما “میرسلیم” از تمام طول زندگی سیاسی‌اش به مراتب بیشتر تحقیر شد. “میرسلیم” در رای‌گیری داخلی مجلس جدید برای تعیین ریاست مجلس، با اخذ تنها ۱۲رای، به عنوان “تنهاترین سردار مجلس یازدهم” نام گرفت.

?اعضای بسیار تندروی “جبهه پایداری انقلاب اسلامی” هم به عنوان مریدان “محمدتقی مصباح‌یزدی” عضو “شورای سری فتاوای قتل‌های زنجیره‌ای” نیز به لطف مشارکت حداقلی مردم، به پیروزی بی‌سابقه‌‌ای رسیدند و بخش قابل توجهی از کرسی‌های مجلس یازدهم را از آن خود کردند.

?مدیرانِ دولت اصولگرای “احمدی‌نژاد” نیز سهم مورد نظرشان از مجلس فرمایشی جدید را دریافت کردند.

?” شمس‌الدین حسینی” وزیر اقتصاد دولت “احمدی‌نژاد” که اکنون به عنوان نماینده به مجلس یازدهم راه یافته می‌گوید، اعضای کابینه دولت‌های نهم و دهم، استانداران، تعداد قابل‌توجهی از معاونان وزیران، فرمانداران و سایر مدیران دوره احمدی‌نژاد از منتخبان مجلس یازدهم هستند.

?این وزیر سابق اقتصاد گفته: این افراد بیش از ۵۰ نفرند. با هم فصل مشترک دارند و سال‌ها همکار بوده‌اند و در مجلس یازدهم جلسات مشترک هماهنگ خواهند داشت.

?با این‌وجود اگرچه آنها “مدیرانِ احمدی‌نژادی” نامیده می‌شوند، اما به دلیل آنچه از سویِ “ساس” و “واجا” زاویه احمدی‌نژاد از رهبری گفته می شود، سالهاست هیچ سنخیتی با احمدی‌نژادِ جدید ندارند.

?جالب آنکه “احمدی‌نژاد” پوپولیست، با وجود طرد شدگی کامل از سوی کلیت نظام، با فریب افکار عمومی، کماکان در حال پاراف درخواست های مردمی و ارجاعِ بی‌اثرِ این درخواست‌ها به مدیران سابق دولتش و راه‌یافتگان به مجلس جدید است.

?از سویی دیگر “اصلاح طلبان” که سالهاست از طرف مردم “پُست‌طلبان” نام‌ گرفته‌‌اند، به گفته “محمود میرلوحی” همانهایی هستند که روز بعد از پیروزی در انتخابات، می‌گویند به هیچکس وابستگی نداریم و به کسی پاسخگو نیستیم.

?این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید، در مجلس قبلی،۶۰ نفر از نمایندگان لیست امید نردبانی را که با آن بالا رفته بودند به پایین پرت کردند و به خودشان، مردم و اصلاحات ضربه زدند.

?به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، جامعه از اصلاح‌طلبان عبور کرده است و شعار “اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا” این واقعیت را حکایت می‌کند.

?او افزود، مردم در انتخابات مجلس یازدهم هم به حکومت و هم به اصلاح‌طلبان پیام دادند و گفتند اگر نتوانید مطالبات ما را مطرح و تامین کنید ما مجبور به حضور پای صندوق رای نیستیم.

?اهمیت بررسی ترکیب مجلس فرمایشی یازدهم، اینجاست که بدانیم، اکثریت بدنه این مجلس، فرماندهان سپاه و بسیح هستند. رئیس مجلس یازدهم یک سرتیپ سپاه پاسداران است و هیات رئیسه مجلس نیز غالباً از فرماندهان سپاه و بسیج بوده‌اند.

?در اینجا و درحد اشاره، سوابق سپاهیِ برخی از اعضای مجلس جدید را می آوریم:

” ?محمد کوثری” فرمانده لشکر ۲۷ سپاه بود، که مهم‌ترین لشکر سپاه در تهران بود و اخیراً جانشین فرمانده(در واقع فرمانده) قرارگاه ثارالله، مهم‌ترین قرارگاه امنیتی تهران گمارده شد. قرارگاهی که وظیفه امنیت تهران و مراکز حساس و کلیدی جمهوری اسلامی و برخورد با تهدیدات داخلی، من‌جمله سرکوب اعتراضات مردمی را برعهده دارد.

?” محمدحسین فرهنگی” رئیس سابق ستاد لشکر ۳۱ عاشورای سپاه آذربایجان. او مدت‌ها فرمانده بسیج و سپس فرماندهی سپاه استانی آذربایجان شرقی را بر عهده داشت.

?” حسینعلی حاجی‌دلیگانی” از فرماندهان جنگ با عراق بوده که هرگز لباس پاسداری را از تن بیرون نیاورده است.

?” جواد کریمی قدوسی” اولین فرمانده تیپ ۱۲ سپاه بود. گفته می شود او به‌لطف بخشنامه امنیتی فوق‌سری سپاه، شناسنامه ایرانی دریافت کرده است.

?” ناصر موسوی لارگانی” از محافظان “روح‌الله خمینی” و از سرکردگان قدیمی سپاه پاسداران است.

?” محسن پیرهادی” فرمانده سابق سازمان بسیج شهرداری تهران بوده است.
?” علیرضا زاکانی” از فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله سپاه و فرمانده سابق کل بسیج دانشجویی کشور.

?” مجتبی ذوالنوری” فرمانده سابق تیپ امام صادق سپاه.

همچنین پاسدارها، علی‌اکبر علیزاده، فریدون عباسی، حبیب‌الله آقاجری، الیاس نادران، سهراب گیلانی، حسین خسروی اسفزار، محمد طلا مظلومی، غلامرضا شریعتی، حسین حاتمی، سرهنگ ابراهیم متینیان، علیرضا ورناصری، قدرت‌الله حمزه، احمد راستینه هفشجانی، جعفر راستی، پاسدارهایی هستند که هیچ کدام درجه کمتر از سرتیپی سپاه نداشته اند.

?پاسدارانِ “سپاه تروریستی” که در این دور به طور گسترده وارد مجلس شدند، نقش فعالی در مجلس خواهند داشت و به نوعی می توان گفت که اکنون خامنه ای یک مجلس “تروریست” شکل داده است.

?رهبر جمهوری اسلامی توانست به کمک نظارت استصوابی و انتخابات نمایشی مهندسی شده، یک مجلس یک دست تندرو نظامی و کاملاً گوش به فرمان تشکیل دهد تا زمنیه ایجاد هر گونه تغییر در قانون اساسی را به گونه ای فراهم کند که مستلزم سیاست های فرقه گرایانه او است.

?اکنون “خامنه ای” با این مهره چینی به راحتی می تواند نظرات شخصیِ خود را فوراً و بدون زمینه چینی در مجلس گماردگانش به تصویب برساند و چنین وانمود کند، که این مصوبات خواست و انتخاب مردم ایران بوده است و نه حکم مستقیم رهبر جمهوری اسلامی!

دکمه بازگشت به بالا