تازه‌های سیاسی

خامنه‌ای: از باز شدن دست فقه در گستره تصرفات مسائل گوناگون استقبال کنید

آیت‌الله علی خامنه‌ای، امروز در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی گفت که او با دادن تصمیم‌گیری در مورد «مصلحت نظام» به فقیهان کاری کرد که «دست فقه در گستره تصرفات در مسائل گوناگون باز» شود و افزود که «به نظر من حوزه‌ها باید از این قدردانی و استقبال کنند.»

او در این باره گفت که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی «فقه را وارد عرصه نظام‌سازی کرد» و این اقدامات او «فرصت بزرگی برای فقه بوجود می‌آورد.»

علی خامنه‌ای در ادامه اظهار داشت: «البته مسائل ولایت فقیه هزار سال بین فقها وجود داشت و مطرح می‌شد اما هرگز چون این امید وجود نداشت که ولایت فقیه تحقق پیدا کند هرگز به جزئیات و مسائل آن پرداخته نمی‌شد. امام این را وارد مسائل اصلی فقهی کردند.»

تأکید او بر «قدردانی و استقبال» از مستقر شدن ولایت فقیه در ایران در حالی است که هرگونه نظر مخالف با اصل ولایت فقیه در ایران ممنوع است و شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» از شعارهای مرسوم در مراسم حکومتی است.

«ولایت فقیه» و «ولایت مطلقه فقیه» دو مفهوم فقهی مربوط به شیعه است که اختلاف‌نظر دربارهٔ آن‌ها بسیار گسترده است. آیت‌الله خمینی از بارزترین مراجعی بود که مفهوم سیاسی «ولایت فقیه» را گسترش داد و با افزودن قید «مطلقه» آن را الگوی حکومتی خود نیز قرار داد.

دکمه بازگشت به بالا