تازه های اجتماعی

ترفند جدید کارفرمایان؛ طرح فریز مزدی در ایران

کارفرمایان برای کاهش دستمزد کارگران، ترفند تازه‌ای را به کار می‌بندند. به گزارش ایلنا این ترفند عبارت است از، فسخ قرارداد کارگرانِ باسابقه و عقد قراردادهای جدید با حذف مزایایی مانند حق سنوات با این قصد که برای فرار از افزایش دستمزد در سال جاری، سطح دستمزدها به حداقل برسند. ترفندی که سازمان تأمین اجتماعی فعلاً در برابر آن مقاومت کرده است.

کارفرمایان مدتهاست که به دنبالِ «فریز مزدی» هستند؛ در اولین جلسات شورایعالی کار که در اسفندماه سال قبل برگزار شد، کارفرمایان به بهانه بحران کرونا، از فریز دستمزد در سال ۹۹ دفاع کردند و ادعا کردند که نمی‌توانند از پس افزایش دستمزد کارگران بربیایند.

پیشتر طرح فریز مزدی با واکنش شدید علی خدایی (نماینده کارگران در شورای عالی کار) قرار گرفته، او در اینباره گفت، بحث فریز مزدی در شورای عالی کار نیز توسط کارفرمایان مطرح گردید که البته این پیشنهاد، توسط گروه‌های کارگری و دولت، رد شد و اینکه این موضوع دومرتبه در رسانه‌ها مطرح می‌شود و حتی صداوسیما در بخش خبری ساعت دو خود آنرا را به عنوان یک خبر مطرح می‌کند، جای انتقاد بسیار دارد.

از سویی دیگر دولت و کارفرمایان در مذاکرات سه‌جانبه با شورای‌عالی کار از افزایش حداقل دستمزد کارگران خودداری کردند. استدلال نمایندگان دولت و کارفرمایان هم این بود که بر اساس سیاست هدف‌گذاری نرخ تورم بانک مرکزی، تورم در سال جاری در حد ۲۲ درصد باقی می‌ماند؛ اما این یک کلاهبرداری بزرگ بود زیرا مرکز آمار ایران برای محاسبه تورم نرخ تنزیل در سال ۹۳ را در نظر گرفت و علاوه بر این بانک مرکزی هم تاثیر بلندمدت تکانه‌های ارزی بر قیمت سبد خانوار را لحاظ نکرد.

دکمه بازگشت به بالا