پزشکی و سلامت

سازمان جهانی بهداشت: دخانیات عامل مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در سال است

سازمان جهانی بهداشت در «روز جهانی بدون دخانیات» می‌گوید سالیانه بیش از هشت میلیون نفر به‌دلیل استفاده از تنباکو جان خود را از دست می‌دهند، و خطرات ناشی از بیماری‌هایی مانند کووید-۱۹ در میان این افراد به‌مراتب بیشتر است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید صنعت دخانیات جوان‌ترها را هدف قرار می‌دهد تا آن‌ها را جایگزین کسانی کند که به‌دلیل استفاده از تنباکو جان خود را از دست می‌دهند، تا به این شکل همچنان به کسب درآمد ادامه دهد.

این سازمان می‌گوید بیش از یک میلیون نفر نیز هر سال به‌طور غیرمستقیم، به دلیل استنشاق دود سیگار افراد سیگاری، می‌میرند.

این نهاد بین‌المللی همچنین یادآوری می‌کند که نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی، به شدت اعتیادآور است و می‌تواند به‌شدت به رشد مغز در افراد جوان‌تر آسیب برساند.

این سازمان افزوده است که استفاده از قلیان همان‌قدر خطرناک است که دیگر شکل‌های استفاده از تنباکو، و از عوامل سرطان به‌شمار می‌رود.

به گفته سازمان جهانی بهداشت سیگاری‌ها و کسانی که تنباکو مصرف می‌کنند ممکن است بیشتر از دیگران به موارد شدیدتر کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید، دچار شوند.

وزارت بهداشت ایران در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که سالانه ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر به دلیل استفاده از دخانیات جان خود را در کشور از دست می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا