تازه‌های سیاسی

آمار وزیر کشور از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸؛ فقط «۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر » کشته شدند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شامگاه شنبه ۱۰ خرداد برای نخستین بار اذعان کرده است که ۸۰ درصد از کسانی که در اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ کشته شدند با سلاح‌های سازمانی جان باخته‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با «برنامه نگاه یک» در خصوص تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گفته است: «حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود».

این نخستین بار است که وزیر کشور ایران به طور تلویحی گفته است بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ کشته شدند.

از سوی دیگر؛ عفو بین‌الملل هفته گذشته، با بیان جزئیات، آمار کشته‌شدگان اعترضات آبان را  دست کم ۳۰۴ نفر اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه ۹۸ در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر رژیم ایران به مقام‌های ارشد کشور گفته که «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شده که در آبان ۹۸ «تمام رسانه‌های آمریکا و مخالف ایران از جمله سلطنت‌طلبان،» مجاهدین خلق و داعش «آموزش مسلحانه می‌دادند.» و به دنبال آن بودند که  در ایران جنگ داخلی راه بیندازند.

وی گفته است: «در اعتراضات آبان هیچ مقابله مسلحانه‌ای با مردم نشد و اسناد آن هم موجود است».

در حالی وزیر کشور مدعی وجود اسناد در زمینه عدم مقابله مسلحانه با مردم شده که تقریبا هفت ماه پس از اعتراضات آبان هنوز آمار قربانیان این اعتراضات را به طور رسمی اعلام نکرده است .

دکمه بازگشت به بالا