تازه‌های سیاسی

وزیر ارتباطات: تنها در یک مورد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای شبکه ملی اطلاعات هزینه شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، اعلام کرد که تنها در یک مورد بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است. این مبلغ ۲۶ برابر بودجه وزارت ارتباطات و ۶۶ برابر بودجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران در یک سال است.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که دولت تاکنون برای شبکه ملی اطلاعات حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

وزیر ارتباطات ایران روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا و با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که رقم هزینه‌شده «بیشتر از اینهاست» و «صرفا یک بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت این شبکه هزینه کرده است».

آذری جهرمی اضافه کرد که عدد مطرح شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تنها مربوط به بودجه‌ای است که برای دولت در نظر گرفته شده است.

او در عین حال به رقم نهایی هزینه شده برای شبکه ملی اطلاعات از سوی دولت و بخش خصوصی اشاره نکرد.

دولت ایران تاکنون چندین بار مانور قطع اینترنت برگزار کرده است. قطع دسترسی به اینترنت جهانی برای حدود ده روز در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ هم با واکنش گسترده و منفی شهروندان ایرانی مواجه شد.

دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی همچون توییتر، یوتیوب و فیس‌بوک در ایران برای شهروندان مسدود است و این کشور یکی از گسترده‌ترین سازوکارهای فیلترینگ را در جهان دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این چندین بار خواستار راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات شده و گفته بود که در اینباره «کوتاهی شده و کاری که باید انجام گیرد، انجام نگرفته است».

دکمه بازگشت به بالا